دانستنی

6 ترفند ساده و سریع برای از بین بردن لکه‌های لباس

ترفند ساده و سریع برای از بین بردن لکه‌های لباس

اولین و در دسترس ترین راه حل برای از بین بردن لکه‌های روی لباس، ترفندهای ساده و خانگی است. البته این روش‌ها با توجه به نوع لکه و جنس پارچه تغییر می‌کنند و اصولا هر لکه‌ای با یک روش خاص از بین می‌رود. ابتدا در این مقاله چند ترفند عمومی که برای از بین بردن اغلب لکه‌ها کار ساز است را از زبان یک خانم خانه دار اما با تجربه توضیح می‌دهیم.

برای اغلب لکه‌ها شستشو اولین راه حل است. البته پیشنهاد می‌شود نقطه‌ای که لکه پر رنگ‌تر است را با دست بشویید سپس با یک مایع  یا پودر شوینده که تناسب شیمیایی با پارچه دارد در ماشین لباسشویی بشویید.

نرم‌کننده پارچه: برای پارچه‌های نرم و لطیف، از نرم‌کننده پارچه استفاده کنید.

بهتر است برای لکه بری از آب سرد برای شستشو استفاده کنید زیرا آب گرم کمی بافت پارچه را سست می‌کند و رنگ لکه روی آن نقطه تثبیت می‌شود.

این ترفند عمومی را می‌توانید برای از بین بردن اغلب لکه‌ها استفاده کنید اما اگر لکه‌های خاصی مانند لکه قهوه، چای، خون، رنگ، چربی، ماژیک، جوهر و … روی لباس بود و همچنان پاک نشد در ادامه مقاله بهترین روش برای پاکسازی هر کدام را توضیح می‌دهیم.

از بین بردن لکه روی لباس

از بین بردن کامل لکه قهوه :

اولین راه حل برای از بین بردن لکه‌ی قهوه است که سریع یک دستمال نرم و خشک را روی آن قرار دهید تا قهوه را جذب کند سپس با استفاده از آب سرد و صابون مایع بشویید؛ اگر هنور لکه‌ای باقی مانده؛ پارچه‌ای نخی را به کمی سودا یا آب گازدار (آب لیمو هم پیشنهاد می‌شود) آغشته کرده و روی لکه را پاک کنید سپس دوباره با آب سرد شستشو دهید.

در نهایت  یک قاشق غذا خوری سرکه سفید را در 5 قاشق غذا خوری آب ولرم حل کنید و روی لکه بریزید و حدود یک ساعت زمان داده و شستشو دهید، در اغلب موارد لکه قهوه یا بسیار کم رنگ شده یا کاملا از بین رفته است.

از بین بردن کامل لکه چای :

اگر قصد از بین بردن لکه‌ی چای را دارید و لکه تازه است بهتر است ماست و نمک را ترکیب کنید و روی محل مورد نظر بریزید و حدود ده دقیقه بعد ترکیب را پاک کنید و با آب سرد شستشو دهید تا به خوبی لکه پاک شود.

اما اگر این لکه قدیمی شده لباس را در آب سرد خیس کنید سپس ترکیب پودر لباسشویی و مایع ظرفشویی را روی لباس بمالید و حدود سی دقیقه بعد با آب سرد شستشو دهید. در این مرحله اگر همچنان لکه چای وجود دارد می‌توانید مقداری جوش شیرین روی آن قسمت بریزید و حدود 12 ساعت زمان دهید و بعد جوش شیرین را از روی لباس با یک قاشق بتراشید و شستشو دهید.

پاک کردن لکه خون

در پاک کردن لکه خون سریع عمل کنید، اگر لکه خون تازه باشد با آب سرد و صابون به راحتی پاک می‌شود، اما متاسفانه اگر پشت گوش بیندازید و لکه قدیمی شود باید دست به دامن روش‌های پیچیده شوید تا لکه را کاملا پاک کنید.

یکی از روش های پاک کردن لکه‌ی خون کهنه، وایتکس یا آب ژاول است با غلظت 3 تا 6 درصد آسیبی به بافت لباس نمی‌زند این مایع را با آب مخلوط کنید و به مدت 10 دقیقه لباس را در آن قرار دهید سپس آبکشی کنید، در این روش 90 درصد لکه از بین می‌رود. ترفند دیگر این است که لیموناد،ٰ‌ نوشابه گازدار یا آب لیموی رقیق را به مدت 15 دقیقه روی لکه بریزید و بعد با آب سرد بشویید در این روش هم اصولا لکه به طور کامل از بین می‌رود.

پاک کردن کامل لکه چربی

برای پاک کردن لکه چربی از لباس، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • ابتدا با یک کاغذ نازک یا کاغذ روغنی، چربی را جذب کنید. با این کار بخشی از روغن را از لباس خود جذب کند.

لباس را در آب گرم خیس کنید و با پودر لباسشویی آنزیم دار به خوبی شستشو دهید، البته استفاده از ماشین لباس شویی نیز برای پارچه‌های با دوام کار شما را راحت‌تر می‌کند.

اصولا چربی‌ها برای از بین رفتن به خانواده اسیدها نیاز دارند؛ مثلا می‌توانید دو قاشق غذا خوری سرکه را به نصف استکان آب ولرم اضافه کنید و این محلول را به مدت نیم ساعت روی لکه چربی بریزید، پس از آب کشی متوجه پاک شدن کامل لکه خواهید شد.

از بین بردن لکه جوهر و ماژیک

در گذشته در هر خانه‌ای و امروزه در هر کیف دستی یک شیشه کوچک الکل برای ضد عفونی وجود دارد؛ اگر به هر دلیلی یکی از پوشاک شما جوهری شد، ابتدا الکل را که خنثی کننده جوهر است روی لکه بپاشید و بعد از کم رنگ شدن چندین بار این کار را تکرار کنید تا  لکه کاملا از بین برود.

بعد از پاک کردن جوهر، لباس را با آب سرد و مایع ظرفشویی به مدت چند دقیقه بشویید تا دیگر اثری از لکه‌ای باقی نماند.

یک روش کاربردی دیگر جهت پاک کردن جوهر از روی لباس استفاده از ترکیب خمیر دندان با جوش شیرین است، می‌توانید با یک فرچه یا مسواک نقطه ای که جوهری شده را به خوبی پاک کنید.

اگر با ماژیک وایت برد روی لباس لکه‌ای ایجاد شد بهترین روش ساختن محلول جادویی سرکه و الکل است.

به این دستور العمل دقت کنید لباس را روی یک حوله کاغذی قرار دهید و با پنبه‌ای که به سرکه و الکل آغشته است به محل لکه‌ی روی لباس ضربه بزنید تا کم کم جوهر ماژیک از بافت (تار و پود پارچه) خارج شود.

از بین بردن لکه رنگ

ابتدا باید بررسی کنید که رنگ از چه جنسی است اصولا رنگ‌هایی که پایه آن‌ها آب است با الکل به راحتی تمیز می‌شوند، ابتدا رنگ را پاک کنید سپس تمیز بشویید و در نهایت اگر لکه‌های کم رنگ روی لباس باقی ماند با یک فرچه آغشته به الکل صنعتی 90٪ لکه را به طور کامل پاک کنید.

اگر بخواهید لکه رنگی را که از جنس رنگ روغن است پاک کنید ابتدا باید ایمنی را رعایت کنید؛ زیرا برای از بین بردن این لکه از بنزین استفاده می‌شود.

از آنجایی که این نوع رنگ را فقط می‌توان با بنزین از بین برد، ترجیحا در محیطی رو باز با استفاده از ماسک و دستکش، بنزین را با یک فرچه به نقطه مورد نظر بکشید و کم کم پاک کنید سپس شستشو دهید.

(ممکن است کمی بوی بنزین پر بافت پارچه باقی بماند که با قرار دادن در هوای آزاد این مشکل هم برطرف می‌شود.)

در این مطلب سعی شده تا حد امکان کاربردی ترین ترفندهایی را که برای از بین بردن لکه‌ است به صورت ساده و شفاف بیان کنیم. اما بهترین و بی دردسر ترین راه حل رفتن به خشکشویی و سپردن کار به کاردان است.

دیدگاهتان را بنویسید