دانستنی

بهترین جنس پارچه برای لباس جین چیست؟

بهترین جنس پارچه برای لباس جین

بهترین جنس پارچه برای لباس جین، معمولا موضوعی چالش برانگیز برای تولیدکنندگان و خیاط‌ها به شمار می‌رود. پارچه‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی دارند. با این حال، همه پارچه‌ها مناسب لباس‌های جین نیستند و برای تولید این لباس‌ها معمولا از انواع پارچه لی استفاده می‌شود. این نوع پارچه ظاهری کلاسیک دارد که تقریبا با هر سبک استایل همخوانی خواهد داشت. با توجه به این که پارچه جین انواع مختلفی دارد، بهترین جنس پارچه برای لباس جین چیست؟ برای دانستن پاسخ این سوال بهتر است که ادامه این مطلب را در ایران آستری دنبال کنید.

ویژگی‌ پارچه جین چیست؟

پارچه جین تاریخچه غنی دارد که اولین استفاده آن به قرن هجدهم باز می‌گردد. این نوع پارچه در کشور آمریکا تولید شد و امروزه نیز از آن به عنوان پوشاک فرهنگ غربی یاد می‌شود. بافت پارچه بسته به نوع جین می‌تواند ضخامت‌های مختلفی داشته باشد. جین‌هایی که از الیاف کتان ساخته می‌شوند، معمولا ضخیم‌تر از جین‌های کاغذی هستند. علاوه بر این، جین‌ها وزن‌های مختلفی نیز دارند. جین‌هایی که وزن سبک‌تر دارند، برای آب و هوای گرم‌تر مناسب هستند، اما جین‌های ضخیم‌تر و سنگین‌تر ماندگاری بیشتری دارند.

یکی از دلایل محبوبیت پارچه جین، دوام آن است. پارچه جین برای مقاومت در برابر سایش و پارگی طراحی شده، به همین دلیل است که در ابتدا توسط کارگران استفاده می‌شد. مراقبت و شست و شوی صحیح می‌تواند طول عمر پوشاک جین را افزایش دهد.

انواع پارچه جین

تمام جین‌ها از الیاف متفاوت با استفاده از بافت جناقی تولید می‌شوند. با این حال با وجود رنگ‌ها و مدل‌های یکسان، پارچه‌های جین در برخی جزئیات با یکدیگر متفاوت هستند که بهترین جنس برای لباس جین را می‌توان با شناخت انواع آن تشخیص داد. این پارچه‌ها به شرح زیر خواهند بود:

جین خام

این نوع جین بیشتر به نام جین شسته نشده شناخته می‌شود. این بدین معنی است که پس از تبدیل شدن به نخ و طی کردن فرایند رنگرزی، شسته نمی‌شود. وقتی که آن را می‌پوشید ضخامت زیادی را حس خواهید کرد.

جین صد درصد نخی

این نوع پارچه جین به شکل صد درصد از پنبه ساخته شده و هیچ نوع الیاف مصنوعی در آن به کار نرفته است. این جین را می‌توان نوع اصلی آن دانست که تقریبا برای بسیاری از موارد کاربرد دارد و جالب است بدانید از با دوام ترین پارچه‌ها نیز محسوب می‌شود.

جین سنگ‌شور

این نوع پارچه بعد از طی کردن مرحله سنگ‌شویی تبدیل به پارچه جین می‌شوند. در حقیقت این روش برای نازک کردن پارچه صورت می‌گیرد. جین‌های طبیعی به شدت ضخیم هستند و نمی‌توان از آن‌ها در فصول گرم سال استفاده کرد، به همین دلیل به روشی برای نازک کردن آن‌ها نیاز خواهد بود.

جین استرچ یا کشدار

پارچه این نوع لباس‌ها با الیاف مصنوعی مانند لاکرا و الاستین ساخته می‌شوند و به صورت ترکیبی در دسترس تولیدکنندگان قرار می‌گیرند.

با توجه به تنوع قیمت و جنس این پارچه ها میتوانید پارچه مد نظر خود رو در ایران آستری پیدا کنید و به صورت عمده و خرد سفارش دهید: جین کاغذی و پارچه جین 

بررسی بهترین جنس پارچه برای لباس جین

در تولید لباس‌های جین از پارچه‌های مختلفی استفاده می‌شود که بهترین جنس پارچه برای لباس جین عبارتند از:

  • جین کاغذی: این نوع پارچه جین بسیار سبک و نرم است، به همین خاطر از آن پوشاک مختلفی مانند پیراهن زنانه، دامن و شلوار تولید می‌شود.
  • جین BULL: این نوع جین مانند دیگر انواع پارچه مقاوم نیست، اما می‌تواند استحکام خوبی داشته باشد. جین بول معمولا برای پوشاک استفاده نخواهد شد.
  • جین Thermo: اگر به دنبال ظاهر صاف هستید، بهتر است از لباس‌هایی با این جنس استفاده کنید. این نوع جین دو لایه است و روی یک پارچه دیگر دوخته می‌شود.
  • جین چروک: اگر هنگام خرید دقت کرده باشید، برخی از پوشاک جین حالت چروک دارند که معمولا در فرایند تولید بدین شکل در می‌آیند. این چروک‌ها به شکلی ایجاد می‌شوند که حتی با شست و شوی بعدی نیز از هم باز نخواهند شد. با توجه به نام آن، ظاهر این پارچه کلاسیک و قدیمی باشد، به همین دلیل از سنگ‌شویی  یا اسید شویی در فرایند ساخت آن استفاده خواهد شد.

کدام پارچه انتخاب بهتری برای لباس‌های جین است؟

با وجود پارچه‌های مختلف، پارچه جین صد درصد پنبه بهترین جنس پارچه برای لباس جین به حساب می‌آید که به نام جین نخی هم شناخته می‌شود. این نوع پارچه از الیاف کاملا طبیعی ساخته شده و بسیار سبک‌تر و لطیف‌تر از پارچه‌های ترکیبی است که معمولا درصد بالایی از الیاف مصنوعی را در خود دارند.

نکاتی که باید در هنگام انتخاب پارچه لباس در نظر گرفت

برای انتخاب بهترین جنس پارچه برای لباس جین، بهتر است نکاتی را در نظر بگیرید که به شرح زیر هستند:

کارکرد و کیفیت

نوع کاربرد را برای پارچه مورد نظر خود در نظر بگیرید. جین کشدار می‌تواند انعطاف پذیری بیشتری ارائه دهد و برای باریک نشان دادن اندام مناسب باشد.

میزان راحتی

پارچه‌ای که انتخاب می‌کنید، باید بیشترین میزان راحتی را برای شما فراهم کند. پارچه پنبه‌ای بسیار تنفس پذیر است و گزینه‌ای راحت و خنک برای آب و هوای گرم خواهد بود. از طرفی، پارچه‌های ترکیبی مانند پلی استر و پنبه، کشش بیشتری ارائه می‌دهند و خاصیت جذب رطوبت را بهبود می‌بخشند.

نوع طراحی و زیبایی پارچه

لباس‌هایی که از جنس جین هستند در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی طراحی می‌شوند. جین شسته شده می‌تواند بسیار نرم باشد و ظاهری کلاسیک ایجاد کند. جین‌های رنگی بیشتر برای کسانی مناسب هستند که به استایل ماکسیمالیستی و متفاوت علاقه دارند.

مطلب پیشنهادی : پارچه‌های مخصوص پاییز و زمستان کدامند؟

کلام آخر

پارچه‌های جین از گذشته تا به امروز، کاربردهای فراوانی داشته‌اند. این پارچه‌ها بیشتر در صنعت پوشاک استفاده می‌شوند و به حدی جذابیت دارند که هر سال جز ترندهای آن سال قرار می‌گیرند و به هیچ عنوان از مد نخواهد افتاد. اگر دقت کرده باشید، لباس‌های جین انواع مختلفی دارند و از یک نوع پارچه تهیه نشد‌ه‌اند. برای هر نوع لباس معمولا از یک نوع پارچه استفاده می‌شود، البته گاهی اوقات از یک پارچه برای تولید چند نوع پوشاک هم استفاده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید