دانستنی

۹ تفاوت بین پارچه کتان و پنبه‌ای که باید بدانید

تفاوت بین پارچه کتان و پنبه‌ای

تفاوت بین پارچه کتان و پنبه‌ای سبب شده که انتخاب بین آن‌ها بسیار دشوار باشد. پارچه‌های زیادی وجود دارند که از آن‌ها محصولات مختلفی تولید می‌شود. پنبه و کتان دو نوع پارچه پرکاربرد هستند که برای تولید بسیاری از منسوجات به کار می‌روند. این دو نوع پارچه ویژگی‌های خاصی دارند که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند، اما تفاوت‌های آن دو دقیقا در چه مواردی است؟ برای دانستن پاسخ این سوال در ادامه با فروشگاه ایران آستری همراه باشید.

ویژگی‌ های پارچه کتان چیست؟

گیاه کتان که می‌توانید آن را در مناطق مختلفی بیابید، الیاف کتان را می‌سازد. برای بدست آوردن پارچه کتان، باید الیاف آن را از گیاه جدا کرد و با استفاده از آن به تولید نخ پرداخت. در مرحله آخر این نخ‌ها بافته می‌شوند و پارچه کتان به دست می‌آید. محبوب‌ترین پوشاک از جنس کتان تولید شده‌اند و می‌توانند راحتی زیادی را هنگام پوشیدن فراهم کنند.

پارچه کتان به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، دوام خوبی هم دارد. از آن جایی که قادر است حدودا بیست درصد از وزن خود را به جذب رطوبت بپردازد، بنابراین، بهترین گزینه برای پوشیدن در فصول گرم سال خواهد بود.

پارچه پنبه ای چه مشخصاتی دارد؟

پنبه یکی از پرکاربردترین متریال‌ها برای ساخت پارچه است. این نوع پارچه از گیاه پنبه تهیه می‌شود. پس از آنکه نخ از گیاه پنبه تولید شد تبدیل به پارچه صاف و محکمی می‌شود. از آن جایی که پنبه یک الیاف نرم و طبیعی است، به سرعت رطوبت پوست را جذب می‌کند و افراد هنگام پوشیدن آن بیش از حد تعریق ندارند. پنبه پارچه با دوامی است و به قدری از استحکام کافی برخوردار است که می‌توانید آن را با ماشین لباسشویی نیز بشویید.

یک تفاوت مهم بین پارچه کتان و پارچه پنبه کاربرد آن‌ها است. سال‌های زیادی است که از این متریال برای تولید پارچه‌های ظریف استفاده می‌کنند. بیشتر حوله‌ها، ملحفه‌ها و پرده‌ها از پنبه تولید شده‌اند. یکی از بیشترین کاربردهای این پارچه در تولید پوشاک است، زیرا این پارچه بسیار نرم و راحت است. به همین دلیل، برخی از افراد ترجیح می‌دهند که هرروز از آن استفاده کنند.

پارچه‌ های پنبه ای و کتان چگونه تولید می ‌شوند؟

هر دو این پارچه‌ها از گیاهان طبیعی به دست می‌آیند، بنابراین هنگام پوشیدن لباس‌هایی که از این پارچه‌ها تهیه شده اند، احساس راحتی زیادی خواهید داشت. برای تولید پارچه‌های کتان و پنبه‌ای، پس از برداشت گیاه پنبه و کتان؛ سپس تمیز کردن آن‌ها باید الیاف را با استفاده از مراحل ریسندگی به دست آورد و وارد چرخه تولید کرد.

تفاوت های اصلی پارچه کتان و پنبه

پارچه‌های کتان و پنبه مثل یکدیگر نیستند و در مواردی با یکدیگر تفاوت دارند. برای شناخت بهتر آن‌ها بهتر است که تفاوت‌های آنان را در ادامه بررسی کنیم:

میزان ماندگاری

هر دوی این پارچه‌ها تا زمانی که به درستی از آن‌ها مراقبت شود، می‌توانند ماندگاری خوبی داشته باشند. با این حال، زمانی که برای اولین بار آن‌ها را می‌شویید، مستعد چروک شدن و آب رفتن هستند. به همین دلیل، برخی از پوشاک با این نوع پارچه‌ها از قبل شست و شو داده شده‌اند و اگر آن‌ها را بشویید دیگر آبرفت نخواهند داشت. از تفاوت بین پارچه کتان و پنبه می‌توان به این مورد اشاره کرد که پارچه کتان بیشتر از پارچه پنبه آبرفت دارد.

بافت لباس‌های پنبه ای محکم‌تر است و امکان پاره شدن آن‌ها کمتر خواهد بود. این بدین معنی است که پارچه‌های کتان امکان پاره شدن را دارند. پارچه‌های نخی که نازک‌تر هستند، دوام کمتری نسبت به پارچه‌های ضخیم‌تر دارند. پس می‌توان نتیجه گرفت که پارچه پنبه‌ای ماندگاری بیشتری نسبت به کتان خواهد داشت.

قابلیت تنفس

از آن جایی که این پارچه‌ها معمولا در فصول گرم سال پوشیده می‌شوند، بنابراین، مقداری فضا برای تنفس دارند. پارچه‌هایی که قابلیت تنفس ندارند، معمولا هنگام پوشیدن تنگ‌تر خواهند بود. داشتن قابلیت تنفس این دو نوع پارچه بدین دلیل است که از الیاف گیاهی به دست می‌آیند. لباس‌هایی که از پنبه ساخته می‌شوند، اگر شل بافته شوند، قابلیت تنفس بیشتری خواهند داشت. به طور کلی، پارچه کتان و پنبه در میزان تنفس پذیری یکسان نیستند و کتان قابلیت تنفس پذیری بیشتری دارد، زیرا بافت ظعیف‌تری دارد. الیاف پارچه کتان توخالی‌تر از پارچه پنبه‌ای است و هر پارچه‌ای که تو خالی باشد، هوا در آن آزادانه‌تر به جریان می‌افتد.

میزان گرما

با توجه به ضخامتی که دارند، می‌توان گفت که هر دوی این پارچه‌ها گرم نیستند و به ندرت پیش می‌آید که از آن‌ها برای تولید لباس‌های زمستانی استفاده شود. با این حال، بسته به ضخامت و نوع پارچه، پنبه گرم‌تر از کتان است. به دلیل این که پنبه تو پر است و میزان تنفس کمتری دارد، می‌تواند عایق خوبی برای گرما باشد.

وزن

بیشتر پارچه‌های نخی وزن متوسطی دارند، در حالی که گرماژ پارچه‌های کتان کمتر است. پارچه پنبه مانند موسلین، سبک‌تر از انواع دیگر پارچه‌ها مانند جین خواهند بود. اگر علاقه دارید هنگام پوشیدن لباس، احساس راحتی داشته باشید و روی بدنتان سنگینی نکند، لباس‌هایی با جنس کتان را انتخاب کنید.

میزان نرمی و لطافت

یکی دیگر از تفاوت‌ها بین پارچه کتان و پنبه نرم بودن آن‌ها است. برای بافت دو پارچه پنبه‌ای و کتان از دو تکنیک مختلف استفاده می‌شود به همین دلیل پارچه پنبه‌ای نرم‌تر از کتان است، اغلب افراد هنگام پوشیدن لباس‌های پنبه ای احساس بهتری دارند و از نرمی آن لذت می‌برند. اگر پارچه های نخ پنبه ای بخواهیم مثال بزنیم، میتوانیم به جین کاغذی و پارچه ساتن نیز اشاره کرد.

مزایای استفاده از پارچه کتان

حال که تفاوت بین پارچه کتان و پنبه‌ای را متوجه شدید، بهتر است که مزایای آن‌ها را نیز هم بررسی کنیم. مزایای پارچه کتان عبارتند از:

  • سبک بودن
  • قابلیت تنفس پذیری بالا
  • جاذب رطوبت

مزایای استفاده از پارچه پنبه ای

مزایای پارچه پنبه‌ای به شکل زیر خواهند بود:

  • قیمت پایین
  • ماندگاری بالا
  • عدم چروک شدن و آبرفت
کلام آخر

منسوجات زیادی از پارچه‌های مختلف تهیه می‌شوند که می‌توانند مزایا و معایب متفاوتی داشته باشند. پارچه‌های کتان و پنبه‌ای با توجه به این که از الیاف طبیعی به دست می‌آیند، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای انتخاب بین آن‌ها بهتر است تفاوت بین پارچه کتان و پنبه‌ای را بدانید و با توجه استایل و علاقه خود انتخاب کنید. در صورت داشتن سوالات بیشتر برای خرید هر کدام، می‌توانید با کارشناسان ایران آستری تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید