راهنمای خرید

تکنیک‌های شستشو و نگهداری پارچه آستری

پارچه‌های آستری با توجه به کاربرد گسترده‌ای که دارند، اهمیت بسیار زیادی دارند. شاید بعضی از افراد این تصور را داشته باشند که پارچه‌های آستری چون زیر لباس قرار می‌گیرند، کیفیت‌شان مهم نیست، این در حالی است که اگر آستر لباس کیفیت خوبی نداشته باشد، در ظاهر لباس شما نیز تاثیر خواهد گذاشت.
استفاده از آسترهای با کیفیت علاوه بر افزایش زیبایی و جلوه لباس، طول عمر مفید استفاده از آن را نیز اضافه می‌کنند. بنابراین اولین سوالی که به وجود می‌آید این است که با توجه به گران‌قیمت بودن پارچه‌های آستری باکیفیت، روش نگهداری‌شان چگونه خواهد بود؟

مزایای استفاده از پارچه استری

مهم‌ترین مزیت استفاده از پارچه آستری، حفظ ایستایی و زیبایی لباس‌ها است. این نوع پارچه‌ها علاوه بر زیبایی، باعث حفظ گرمای درون لباس‌های زمستانی نیز می‌شوند.
البته احساس راحتی بیشتر صاحب لباس و همچنین بهبود خواص آنتی استاتیک از جمله دیگر مزایای دوخت آستر برای لباس است.

مهم ‌ترین تکنیک ‌های شستشو و نگهداری پارچه آستری

چند تکنیک شستشو را برای هر آستری بیان می‌کنیم تا بتوانید بهترین نوع را انتخاب کرده و از البسه خود مراقبت کنید.

آستر ابریشمی

پارچه‌های ابریشمی از الیاف طبیعی ابریشم تولید شده‌اند، بنابراین نگهداری از آن‌ها نسبت به دیگر پارچه‌های آستری، نیاز به توجه بیشتری دارد. این پارچه نیاز به تنفس داشته و نسبت به تغییرات دمای و بخار آب حساس است. مهم‌ترین نکاتی که برای نگهداری و شستشوی پارچه ابریشمی باید بدانید، عبارت است از:
– برای این که آستر ابریشمی لباس‌تان حالت خود را بیشتر و بهتر حفظ کند، بهتر است آن را با دست بشویید.
– برای شستشوی این پارچه از آب خنک یا ولرم استفاده کرده و از مواد شوینده ملایم مثل شامپوی محلول در آب و صابون شیری استفاده کنید.
– اگر قصد شستشوی استر ابریشمی با ماشین لباسشویی را دارید، باید آن را با برنامه شستشو با پایین‌ترین دور بشویید.
– برای این که پارچه‌تان تغییر حالت و رنگ ندهد، 3 قاشق غذا خوری آب در هر 2 لیتر آب شستشو اضافه کنید.
– پارچه‌های ابریشمی باید وقتی هنوز نم دارند، اتوکشی شوند. برای این کار باید اتو را روی پایین‌ترین دمای آن تنظیم کنید.

آستری پنبه ای

پارچه پنبه‌ای مقاومت بسیار زیادی نسبت به تغییرات دمایی و مواد شوینده دارد، بنابراین می‌توان آن را با ماشین لباسشویی شستشو داد. این نوع از پارچه‌های آستری را در هر دمایی و با هر نوع شوینده‌ای می‌توان شست. همچنین در صورت لزوم می‌توانید از محلول سفیدکننده‌ نیز برای لکه‌بری آن استفاده کنید.
نکته مهمی که در نگهداری از این نوع آستری باید در نظر داشته باشید، قرار دادن ماشین لباسشویی روی دور پایین برای خشک کردن آن است. پارچه‌های آستری به خاطر الیاف طبیعی آن خیلی سریع چروک می‌شوند. بنابراین هر چقدر دور ماشین لباسشویی هنگام خشک کردن پایین باشد، لباس‌تان در اتوکشی راحت‌تر صاف می‌شود.

آستر ویسکوز و ریون

این نوع پارچه‌ها لطافتی مثل پارچه‌های ابریشمی و قابلیت تنفس مانند پارچه‌های نخی دارند و خیلی سریع چروک می‌شوند. لباس‌های از جنس ویسکوز خود را باید در حالت خیس آویزان کنید تا بدون این که حالت خود را از دست بدهند خشک شوند.

آستری چرمی

لباس چرمی خود را پس از استفاده روی چوب‌رختی مناسب آویزان کنید، چرا که این جنس از پارچه‌ها به راحتی حالت خود را از دست داده و دچار دفرمگی می‌شوند. برای تمیز کردن لباس چرمی، بهترین روش استفاده از یک دستمال نم‌دار است.
نکته خیلی مهمی که در مورد پارچه‌های چرمی باید به خاطر داشته باشید این است که پیش از استفاده باید آن‌ها را عمل‌آوری کنید. این کار را باید با استفاده از ماده محافظ چرم یا اسپری‌های مشابه آن انجام دهید تا از لکه شدن و همچنین نفوذ آب در لباس جلوگیری شود.
نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که برای استفاده از لباس‌های چرمی در مناطقی که آب و هوای خشکی دارند، از نرم‌کننده چرم استفاده کنید.

آستر پلی استر

این نوع از پارچه‌های آستری را می‌توان با آب گرم و ماشین لباسشویی شستشو داد ولی حتما باید در محلول شسشوی آن مقداری نرم کننده اضافه کرد. استفاده از نرم کننده برای شستشوی پارچه‌های پلی استر بسیار مستعد ایجاد الکتریسیته ساکن هستند.
نکته مهمی که در مورد این پارچه باید بدانید این است که در صورت لکه شدن لباس، حتما باید از ترکیب محلول لکه‌بر و آب استفاده کرد. برای اتوکشی پارچه پلی استر باید از دمای پایین یا متوسط اتو استفاده کنید.

آستری پشمی

در استفاده از لباس‌های پشمی این نکته را باید در نظر داشته باشید که پس از هربار پوشیدن، آن‌ها را 24 ساعت نپوشید تا حالت ارتجاعی خود را حفظ کرده و صاف شوند.
برای شستشوی لباس‌های پشمی خود می‌توانید از برنامه مخصوص ماشین لباسشویی یا روش دستی با آب ولرم برای شستشوی آن‌ها استفاده کنید. اما بهتر است پیش از آبکشی، لباس‌های پشمی خود را به مدت 5 تا 10 دقیقه خیس کنید. همچنین برای خشک کردن آن‌ها باید لباس را چلانده و آن را به صورت افقی پهن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید