دانستنی

شستشوی پارچه و لباس مشکی: چگونه از بور شدن لباس تیره جلوگیری کنیم؟

شستشوی پارچه و لباس مشکی

رنگ مشکی یکی از پرطرفدارترین رنگ‌هایی است که در تولید انواع البسه بانوان و آقایان به‌ کار می‌رود و کمتر از باقی رنگ‌ها کثیفی‌های خود را نشان می‌دهد؛ اما یک چالش بزرگ در استفاده از البسه مشکی وجود دارد و آن، مربوط به شستشوی پارچه و لباس مشکی است.

درواقع شستشوی لباس مشکی نیازمند دقت و تخصص ویژه‌ای است که هرکسی از آن برخوردار نیست. بسیاری از افراد بدون آگاهی و تخصص کافی برای شستشوی لباس مشکی اقدام می‌کنند و سبب آسیب بافت آن می‌شوند.

می‌توان گفت موضوع شستشوی لباس مشکی به ویژه برای افرادی که به استایل خود اهمیت می‌دهند، به نوعی کابوس تبدیل شده و ترس اینکه لباس دچار کاهش و تغییر رنگ و اصطلاحا بوری شود، لباس را نمی‌شویند! توجه داشته باشید که تنظیم حرارت، چرخه مناسب شستشو، شوینده با کیفیت و مناسب و همچنین روش ایده ‌آل خشک کردن، همگی در حفظ رنگ و کیفیت بافت پارچه مشکی موثر هستند و رعایت این آیتم‌ها در کنار هم، مانع از تغییر رنگ لباس تیره می‌شود.

مهمترین نکاتی که برای شستشوی پارچه و لباس مشکی باید رعایت کنید

  1. قبل از اینکه لباس مشکی و تیره ‌رنگ را در ماشین لباسشویی بیندازید، به برچسب مراقبتی درج‌شده بر روی آن توجه کنید. ممکن است لباس ویژگی‌های خاصی داشته باشد که برای حفظ آن مجبور باشید به‌صورت دستی لباس را بشویید.
  2. پیش از شستشوی لباس مشکی در ماشین لباسشویی، لکه‌های موجود بر سطح آن را برطرف سازید.
  3. برای شستشوی پارچه و لباس مشکی بهتر است از آب سرد استفاده نمایید.
  4. برای انتخاب شوینده حتما قدرت پاک ‌کنندگی و کاربردهای شوینده را بررسی کنید.
  5. استفاده از شوینده‌های خیلی قوی، نامناسب و همچنین مصرف زیاد شوینده باعث رنگ پریدگی لباس تیره می‌شود. بنابراین به اندازه مناسب و از شوینده‌ای کارآمد و ایده‌آل استفاده نمایید.
  6. لباس‌ها را به پشت برگردانید و اصطلاحا با پشت ‌و رو کردن و کاهش تماس و سایش لباس، از آسیب‌ دیدن آن جلوگیری کنید.
  7. در انتها برای خشک کردن لباس تیره‌ رنگ از خشک ‌کن استفاده نکنید.

شوینده‌ مخصوص شستشوی پارچه و لباس مشکی تهیه کنید

برای ثابت ماندن و حفظ مناسب رنگ لباس‌های تیره و مشکی باید از شوینده‌ای مخصوص استفاده نمایید. بی‌شک یک شوینده سفید کننده نمی‌تواند برای شستشوی لباس‌های مشکی مناسب باشد. پس در هنگام خرید، به‌خوبی برچسب شوینده را مطالعه و بررسی کنید. شوینده‌های مخصوص شستشوی لباس مشکی، کمترین آسیب را برای بافت پارچه مشکی خواهند داشت و اثری بر رنگ پارچه نمی‌گذارند.

اگر می‌خواهید از پودر ماشین لباسشویی برای شستشوی لباس‌های تیره استفاده کنید، فراموش نکنید که فرآیند آبکشی لباس به‌خوبی انجام شود. چرا که باقی ماندن پودر در بافت لباس، ایجاد لکه‌های سفید بر سطح آن را در پی دارد.

دمای ماشین لباسشویی را تنظیم نمایید

پس از مهیا کردن ماده شوینده مناسب برای شستشوی پارچه و لباس مشکی، دمای ماشین لباسشویی را تنظیم نمایید. استفاده از آب داغ از اشتباهات رایجی است که بسیاری از افراد برای شستشوی لباس مشکی انجام می‌دهند؛ چرا که آب داغ می‌تواند به‌ راحتی رنگ لباس‌ها را از بین ببرد. بهترین آب برای شستشوی لباس مشکی، آب ولرم یا سرد است که کمترین اثری را بر رنگ پارچه نمی‌گذارد و با حفظ تار و پود پارچه، رنگ آن را نیز به‌ خوبی حفظ می‌کند.

لباس تیره را براساس وزن جدا کنید

برای جلوگیری از رنگ ‌دهی لباس‌های تیره به سایر لباس‌ها، لازم است لباس‌های تیره را به ‌طور جدا گانه در ماشین لباسشویی بیندازید. زمانی که این کار انجام دهید، رنگ تیره لباس‌ها که در چرخه شستشو ممکن است از دست برود، به‌ دلیل نبود لباس‌های رنگ روشن، مجددا به لباس مشکی بازمی‌گردد.

همچنین لباس‌های تیره را قبل از شستشو براساس وزن و جنس از هم جدا نمایید. چراکه اگر لباس‌های سبک و سنگین با هم شسته شوند، لباس‌های سبک بیشتر در معرض سایش و تماس قرار می‌گیرند؛ پس چروک و پوسیده می‌شوند. از طرفی لباس‌های تیره‌ رنگ با جنس‌های مختلف، نیازهای ویژه‌ای را برای شستشو دارند و بهتر است که به ‌طور جداگانه شستشو شوند.

پیشنهاد بعدی: معرفی 4 پارچه آستری ارزان و با کیفیت

لباس مشکی را پشت ‌و رو کنید و در ماشین بیندازید

پیش از شستشو تمام زیپ‌ها و دکمه‌های لباس را ببندید و لباس را به کلی پشت ‌و رو کنید، با پشت‌ و رو کردن می‌توانید از سایش و تماس قسمت رویی لباس بکاهید و از بور شدن آن جلوگیری کنید.

همچنین به‌ دلیل اینکه سطح داخلی لباس با چربی پوست و عرق بدن تماس دارد، این کار به شستشو و بهداشت بهتر لباس نیز کمک می‌کند.

بدون استفاده از خشک ‌کن و نور مستقیم خورشید البسه را خشک کنید

استفاده از خشک‌ کن می‌تواند باعث آسیب ‌دیدن بافت و تغییر رنگ پارچه و لباس مشکی شود. پس به‌ هیچ عنوان در خشک کردن لباس از خشک‌ کن استفاده نکنید. همچنین لباس‌ها را جهت خشک شدن در مجاورت نور مستقیم خورشید قرار ندهید. اگرچه نور خورشید در از بین بردن باکتری‌ها و بهداشت لباس تاثیر به ‌سزایی دارد و همچنین فرآیند خشک شدن را تسهیل و تسریع می‌کند؛ اما درعین‌ حال می‌تواند باعث تغییر رنگ و بور شدن لباس تیره نیز بشود.

بهترین روش برای خشک کردن لباس تیره این است که لباس‌ها را زمانی که مرطوب هستند، به ‌صورت پشت ‌و رو روی بند پهن کنید. بند رخت را در سایه و نه در برابر نور مستقیم خورشید قرار دهید و به ‌وسیله هوای آزاد، لباس‌ها را خشک نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله از فروشگاه بزرگ ایران آستری با مهم‌ ترین نکات در شستشوی پارچه و لباس مشکی آشنا شدیم. با رعایت این نکات دیگر لازم نیست نگران شستشوی لباس‌های تیره‌ رنگ خود باشید و به همین سادگی بر طول عمر و جذابیت لباس‌های خود بیفزایید. اگر شرایط شستشوی لباس‌های تیره‌ رنگ خود را ندارید و یا طبق اطلاعات درج شده در برچسب مراقبتی لباس باید لباس را به‌ طرز ویژه‌ای شستشو دهید، بهتر است به خشکشویی معتبر مراجعه نمایید تا این کار را با کیفیت بالایی برایتان انجام دهند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید