دانستنی

نحوه رنگ کردن لباس مشکی در خانه

نحوه رنگ کردن لباس مشکی در خانه

بسیاری از ما لباس های مشکی متنوعی را در کمد خود داریم که در طولانی مدت ظاهر تار و اصطلاحا بوری به خود گرفته اند که برخی تصور می کنند کهنه شده‌اند. اما در واقع این البسه به مرور زمان فقط رنگ و روی زیبای اولیه را از دست داده‌اند. به همین خاطر پس از مدتی کمتر پوشیده می‌شوند. البته با رنگ کردن لباس مشکی می‌توان این پوشاک را مجددا استفاده کرد. این راهکار ساده در کاهش هزینه‌های تعمیر لباس و خرید مجدد لباس تاثیرگذار خواهد بود. در این بخش به مراحل رنگ کردن لباس های مشکی اشاره می‌کنیم و به راهکارهای متعددی وجود دارد که باید پیش از انجام کار با آن ها آشنا شوید.

مراحل رنگ کردن لباس مشکی در خانه

برای این که لباس های مشکی خود را رنگ کنید، نیازی به مراجعه به خشک شویی و مراکز تخصصی وجود ندارد؛ شما می‌توانید با استفاده از چند ابزار ساده و به کار بردن مواد در دسترس این فرآیند را انجام دهید.

تهیه مواد مورد نیاز برای رنگ کردن لباس مشکی

در این زمینه باید پیش از آغاز کار مواد مورد نیاز را خریداری کنید. مهم ترین ماده‌ای که در این زمینه به کار می رود، رنگ الیاف است که در همه عطاری‌ها پیدا می‌شود. برای ادامه کار کمی سرکه و شامپو نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از نمک و ظروف مورد نیاز برای رنگ کردن لباس در این زمینه اهمیت دارد.

پس از تامین مواد اولیه برای رنگ کردن لباس مشکی در خانه مراحل کار آغاز می‌شود.

مرحله آماده سازی رنگ الیاف

برای رنگ کردن الیاف پارچه‌ای به ازای هر یک از لباس‌های مردانه به 15 گرم رنگ الیاف نیاز خواهید داشت. ابتدا رنگ الیاف را در آب جوش قرار داده و آن را حل کنیم.

سپس در ظرف آب و رنگ، لباس مورد نظر را اضافه می‌کنیم. توجه به مقدار مناسب رنگ و حل شدن کامل آن در این مرحله اهمیت دارد.

مرحله رنگ کردن لباس مشکی

برای رنگ کردن لباس مشکی در خانه باید به محلول آب و رنگ در آب جوش کمی نمک اضافه کنیم. لباس مشکی ما باید 30 تا 40 دقیقه در این محلول باقی بماند. در حین جوش خوردن آب باید چند نوبت لباس را زیر و رو کنیم.

به این ترتیب رنگ الیاف به همه قسمت‌های لباس می‌رسد سپس اضافی آب از ظرف خارج خواهد شد.

مرحله افزودن سرکه

پس از تکمیل فرایند رنگ آمیزی با رنگ الیاف، لباس مشکی مورد نظر در مخلوطی از آب گرم و سرکه قرار می‌دهیم. در این مرحله لباس یک ساعت در محلول سرکه و آب قرار می‌گیرد. پس از یک ساعت لباس را از محلول خارج کرده و با استفاده از آب سرد آبکشی می‌کنیم.

مرحله آبکشی لباس مشکی

برای رنگ کردن لباس مشکی در خانه باید به آب کشی دقیق و اصولی آن نیز دقت داشته باشید. آبکشی لباس در مرحله پایانی به اندازه ای انجام می شود که در حین آبکشی، رنگ از لباس خارج نشود. برای افزایش دوام رنگ در این مرحله باید از کمی شامپو و آب سرد استفاده کنیم.

نکاتی برای رنگ کردن لباس مشکی

برای رنگ کردن لباس مشکی در خانه باید به برخی پارامترها دقت داشته باشید. در غیر این صورت دوام رنگ بر روی لباس کاهش می‌یابد. برخی از مهم ترین نکات رنگ آمیزی لباس ها به شرح زیر هستند:

  • برای این منظور باید به کلیه مراحل دقت داشته و با مهارت بالا آن ها را انجام دهید.
  • برای رنگ کردن لباس های مشکی باید به جنس الیاف مورد نظر نیز دقت داشته باشید. برای رنگ آمیزی پارچه ها با الیاف مختلف مراحل به خصوصی به کار می رود.
  • بهتر است لباس های خود را به صورت مجزا و تک به تک رنگامیزی کنید.
  • مرحله استفاده از سرکه یکی از مهم ترین بخش های رنگ آمیزی لباس های مشکی است. این مرحله در راستای تثبیت رنگ بر روی لباس مشکی انجام می شود.
  • پس از رنگ کردن لباس ها برای شست شوی آن‌ها در هر نوبت، لباس‌ها را زیر و رو کرده و سپس شست و شو کنید.
  • پس از رنگ کردن لباس‌های مشکی برای خشک شدن آن‌ها از نور آفتاب استفاده نکنید.

بررسی جنس لباس مشکی برای رنگ کردن

برای رنگ کردن لباس در خانه باید به جنس الیاف آن دقت داشته باشیم. برخی از الیاف پارچه‌ای قابلیت رنگ آمیزی ندارند. پارچه‌های پلی استر، نایلون‌ها، مواد مصنوعی، الیاف پشمی و… به سادگی رنگ نمی‌شوند. برخی از این الیاف ممنوعیت رنگ کردن دارند.

شناخت انواع رنگ برای رنگ کردن لباس مشکی

برای فراهم کردن مواد مناسب رنگ کردن لباس مشکی در خانه باید به دنبال مناسب ترین موارد بگردیم. برخی از بهترین رنگ‌های مورد استفاده در رنگ آمیزی لباس‌های مشکی به شرح زیر هستند:

  • پودرهای رنگی مخصوص لباس که با پوشش دهی بالا و طول عمر مناسب به کار می‌روند.
  • مایع‌های رنگ مخصوص لباس با پوشش دهی بالا و عمر مناسبی شناخته می‌شوند.
  • رنگ‌های خوراکی برای رنگ کردن لباس عمر متوسطی داشته و پس از مدتی تاثیر آن ها از بین می‌رود.
  • رنگ کردن با قهوه نیز از راهکارهای متداول است. اما عمر این روش بسیار کوتاه بوده و رنگ به کار رفته پس از مدتی از بین خواهد رفت.
  • رنگ کردن با سرکه و آب نیز از روش‌هایی با دوام پایین به شمار می رود.
جمع بندی

در این قسمت برخی از تکنیک‌ها و مراحل مهم رنگ کردن لباس مشکی در خانه را بررسی کردیم. این مراحل به شما کمک می‌کنند که این فرایند را با دقت عمل بالایی انجام دهید. با رنگ کردن لباس‌های مشکی ظاهر بهتری پیدا خواهد کرد و مانند روز اول نو و زیبا می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید