راهنمای خرید

پارچه آستری چیست و معرفی انواع آن

امروزه با پیشرفت صنعت نساجی، پارچه‌های متنوعی برای دوخت انواع لباس‌ها تولید شده‌اند. نوع لباس و همچنین سلایق مختلف مشتریان سبب شده تا تولید کنندگان این صنعت، به تولید پارچه‌های مختلف با ضخامت‌ و طرح‌های متفاوت تشویق شوند. علاوه بر این طراحی و دوخت لباس‌هایی نظیر کت و شلوار، انواع پالتو و لباس‌های مجلسی زنانه نیازمند تولید پارچه‌های دیگری به عنوان تکمیل کننده را داشت.

این نوع از پارچه‌ها را با عنوان آستری می‌شناسیم که با توجه به کاربردشان در جنس‌ و طرح‌های مختلفی تولید می‌شوند.

پارچه آستری

پیش از معرفی بهتر است با ماهیت این نوع از پارچه‌ها آشنا شویم. پارچه‌ آستری از ابتدا به عنوان پارچه مکمل برای تولید لباس‌های بدن‌نما استفاده می‌شد. در واقع جهت تولید لباس‌هایی از جنس گیپور، حریر و تور نیاز بود تا از یک پارچه با ضخامت بیشتر برای لباس‌ها استفاده شود.

کاربرد دیگر پارچه آستری، ایجاد لطافت بیشتر در لباس‌هایی است که با پارچه‌های زبر و خشن دوخته شده‌اند. افزایش ماندگاری، کمک به حفظ گرما در پالتوها و همچنین حفظ ایستایی البسه از دیگر کاربردهای این نوع از پارچه‌ها است.

قیمت پارچه آستری

ویژگی جادویی آستری که حفظ ایستایی لباس‌ و تاثیر بر میزان نفوذ هوا در البسه است، قیمت نهایی آن را مشخص می‌کند.

انواع پارچه آستری و کاربرد آن‌ها

  • پنبه‌ای

لباس‌هایی که پارچه سنگینی دارند به دنبال پارچه آستری نرم هستید، پیشنهاد ما به شما انتخاب پارچه‌های آستری پنبه‌ای است. این نوع از پارچه‌های آستری از پنبه خالص تهیه می‌شوند و ضد حساسیت هستند. اگر تصمیم دارید از این نوع آستری برای لباس‌تان استفاده کنید، باید حتما پیش از برش پارچه را شستشو دهید.

  • ابریشمی

یکی از قدیمی‌ترین پارچه‌های آستری، پارچه‌های ابریشمی هستند. این نوع از آستری‌ها به خاطر لطافت، سبکی و تنوعی که در ضخامت و رنگ دارند، مناسب انواع مختلف سلایق مشتریان هستند. مهم‌ترین ویژگی این نوع از پارچه‌ها سازگاری‌شان با پوست‌های حساس است که باعث انتخاب آن‌ها برای انواع لباس‌ها به ویژه لباس‌های مجلسی می‌شود.

البته در انتخاب این نوع از آستری‌ها باید نوع لباس خود را نیز در نظر داشته باشید. آستری‌های ابریشمی برای استفاده در فصل تابستان مناسب نبوده و حساسیت الیاف پارچه نسبت به دیگر انواع پارچه‌های آستری بسیار بالاتر است.

  • پشمی

آستری پشمی نوع دیگری از انواع پارچه‌های آستری است که برای دوخت انواع پالتوها و لباس‌های زمستانی کاربرد دارند. چرا که به دلیل نوع الیاف شان حالت عایق داشته و سرما را از خود عبور نمی‌دهند. نگهداری از این نوع از پارچه‌های آستری هم مثل پارچه‌های ابریشمی نیاز به دقت و توجه بیشتری دارد. در مورد پارچه‌های آستری پشمی باید حساسیت بدن خود را در نظر داشته باشید، چون این پارچه‌ها در بعضی افراد ایجاد خارش و حساسیت می‌کنند.

  • ساتن

پارچه ساتن که بیشتر در دوخت لایه زیرین کت‌های مجلسی و پالتوها کاربرد دارد، یکی از پرکاربردترین پارچه‌های آستری در صنعت مد و لباس است. این پارچه به خاطر ضخامتی که دارند، کمتر برای دوخت پیراهنی با پارچه‌های غیر تور و گیپور‌‌ مورد استفاد قرار می‌گیرد.

اگر قصد دوخت لباس با پارچه گیپور یا تورهای طرح‌دار را دارید، آستری ساتن با رنگی متضاد، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. انتخاب آستری با رنگی متضاد با پارچه گیپور یا تور طرح‌دار، سبب جلوه و زیبایی هر چه بیشتر لباس‌تان خواهد شد.

  • کوپرو

کوپرو از پارچه‌های آستری صاف، نرم و براق است که می‌توانند جایگزین خوبی برای پارچه‌های ساتن باشد. چرا که پارچه‌های آستری کوپرو قابلیت گردش هوا در الیاف پارچه را دارند، بنابراین کمتر باعث گرمای لباس می‌شوند.

نکته مهمی که درباره این نوع از پارچه‌ها باید در نظر داشته باشید این است که پارچه کوپرو نسبت به آستری ساتن استحکام کمتری داشته و به راحتی هم لک می‌شوند.

  • پلی استر

آستری پلی استر به خاطر تنوعی که در ضخامت دارد، کاربرد فراوانی دارد. حتما می‌دانید آستری پلی استر ضخیم، به دلیل خشکی الیاف پارچه و ایستایی خوبی که به لباس‌ها می‌دهد، برای استفاده در انواع پالتوها، کت و دامن مناسب است. نوع دیگر آستری پلی استر، به دلیل کشسانی و بافت نازک‌تری که دارد برای استفاده در داخل پیراهن‌ها کاربرد ویژه‌ای دارد

  • باتیست

پارچه آستری باتیست یکی دیگر از انواع پارچه‌های آستری است که از الیاف طبیعی تولید می‌شود و جزو آسترهای پنبه‌ای به شمار می‌رود. این پارچه‌ها به خاطر جنس الیاف طبیعی به کار رفته در آن‌ها، از تعریق و ایجاد بوی بد بدن جلوگیری می‌کنند.

البته همین دلایل کافی است تا جهت دوخت یکی از مهم ترین لباس‌های رسمی خانم ها یعنی لباس عروس   و همچنین در حساس ترین البسه (لباس زیر خانم‌ها) پرکاربرد باشد.

  • استات

آستری استات یکی از جدیدترین پارچه‌های آستری به حساب می‌آید. این نوع از آستری‌ها که مثل پارچه‌های ساتن و ابریشمی جلوه خاصی به لباس‌ها می‌دهند، از الیاف مصنوعی سلولزی و خمیر چوب تولید می‌شوند. البته تولیدکنندگان پارچه‌های آستری استات، الیاف آن را با پنبه، پشم یا ابریشم ترکیب می‌کنند. شباهت پارچه آستری استات به ساتن و ابریشمی، بسیاری از افراد را به اشتباه می‌اندازد، ولی با این حال هنوز بسیاری از افراد این نوع از آستری‌ها را نمی‌شناسند.

 

  • حریر

پارچه‌ حریر یکی از مهم‌ترین پارچه‌های آستری در تولید لباس‌های مجلسی و زنانه است. این پارچه ظریف و لطیف، ایجاد گرما نمی‌کند. مهم‌ترین ویژگی پارچه‌ آستری حریر، حفظ ایستایی لباس در عین لطافت آن است.

علاوه بر این می‌توان پارچه حریر را به پارچه رویی لباس با اتو چسباند تا برش آن به راحتی انجام شود.

  • کرکی

این نوع از پارچه‌های آستری به خاطر ضخامت و کرک‌هایی که بر روی سطح خود دارد، برای استفاده در دوخت انواع پالتو، ژاکت و کاپشن مناسب است. اگر تصمیم به دوخت پالتو یا لباس‌های زمستانی از این نوع هستید، آستری کرکی می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای قسمت داخلی لباس‌تان باشد.

  • چرم

آسترهای چرمی به خاطر جنسی که دارند، بیشتر برای تولید لباس‌ها و محصولات چرمی کاربرد دارند. از جمله موارد استفاده از آستر چرمی می‌توان به لباس‌های چرمی، کیف و کفش، صنایع دستی، صنعت خودرو و دکوراسیون داخلی اشاره کرد.

  • مخمل

پارچه مخمل که از ترکیب الیاف و پشم شیشه تولید می‌شود، پرکاربردترین پارچه آستری در تولید لباس‌های زمستانی است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع از پارچه‌‌های آستری می‌توان لطافت، ضد آب بودن، نرمی و گرم بودن آن را نام برد. علاوه بر این استفاده از این پارچه‌های ضخیم و سنگین، باعث تجملاتی به نظر رسیدن لباس شما خواهد شد.

نکات مهم برای خرید انواع پارچه آستری

  • یک باور غلط که در مورد پارچه‌های آستری بین مردم وجود دارد این است که چون آستری زیر لباس قرار دارد، می‌توان از پارچه‌های با قیمت پایین برای آن استفاده کرد. در حالی که هر چقدر کیفیت پارچه آستری بالا باشد، ایستایی و جلوه لباس بیششتر خواهد بود.
  • نکته مهم دیگری که برای خرید پارچه آستری باید در نظر داشته باشید، ضخامت پارچه رویی است. هر چقدر پارچه رویی لباس‌تان ضخیم‌تر باشد، باید از آستر ضخیم‌تری استفاده کنید.
  • باید حواس‌تان به میزان آبرفت پارچه آستری باشد، چرا که ممکن است بعد از اولین شستشو کوتاه شود. به طور کلی هر چقدر جنس الیاف پارچه پنبه‌ای‌تر باشد، امکان آبرفت آن بیشتر خواهد بود.
  • نکته بعدی انتخاب رنگ مناسب برای آستری لباس است. اگر می‌خواهید پارچه رویی لباس‌تان از جنس توری یا گیپور باشد، پیشنهاد ما انتخاب آستری با رنگ متضاد آن است. انتخاب رنگ متضاد با پارچه‌های توری و گیپوری، زیبایی و شیک به نظر رسیدن لباس‌تان خواهد شد.
  • برای انتخاب آستری مناسب برای لباس‌هایتان باید به فصل نیز توجه داشته باشید. در فصول گرم سال از آسترهای نازک و خنک و در فصول گرم سال از آستری‌های ضخیم و گرم استفاده کنید.

 

کلام آخر

در این مقاله در مورد پارچه آستری و کاربرد انواع مختلف آن آشنا شدیم و نکات مهم در انتخاب آستری مناسب را نیز بیان کردیم. برای دریافت مشاوره در مورد موجودی انواع پارچه آستری و همچنین لیست قیمت آن کافی است با کارشناسان ما در ایران آستری تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید