دانستنی

پارچه ساتن چیست؟ معرفی کاربرد و ویژگی پارچه ساتن

انتخاب پارچه مناسب برای لباس مهم‌ترین دغدغه مردم به ویژه خانم‌ها بوده، پارچه مناسب؛ علاوه بر زیبایی و خوش پوشی، گاهی تعیین کننده موقعیت اجتماعی افراد نیز هست. پارچه ساتن ماندگاری و ایستایی بسیاری دارد که در دوخت لباس‌های مجلسی که مهم‌ترین دسته در صنعت تولید البسه برای خانم ها به حساب می‌آیند کاربرد ویژه‌ای دارد. در ادامه یکی از پرکاربردترین پارچه‌ها در تولید لباس‌های مجلسی به نام پارچه ساتن و کاربرد و ویژگی انواع آن مثال خواهیم زد.

آشنایی با پارچه ساتن

ویژگی‌های لطافت، سبکی و براق بودن شما را به یاد چه نوع پارچه‌ای می‌اندازد؟ جواب این سوال کاملا روشن و واضح است.

پارچه ساتن یک پارچه همه چیز تمام است که در تولید انواع لباس‌های زنانه و مردانه کاربرد دارد. بافت این پارچه در انواع لطیف با ریزش بسیار و ضخیم با ایستایی فراوان است. 

تفاوت پارچه ساتن و ابریشم

بسیاری از مردم فکر می‌کنند پارچه ساتن و ابریشم یکی هستند یا این که ساتن را با الیاف ابریشم تولید می‌کنند. حال که با پارچه ساتن آشنا شدیم، باید در مورد درستی این دیدگاه‌ها یا تفاوت پارچه ساتن و ابریشم کمی صحبت کنیم.

آیا می دانستید ساتن نام روشی است که با استفاده از آن پارچه‌های مختلفی تولید می‌شود؟

بله لغت ساتن برگرفته از نوع بافت آن پارچه و نام روش به کار رفته در تولید این نوع پارچه است.

درست مثل برلیان، در صنعت جواهرسازی به آن نوع خاص برش الماس؛ برلیان می گویند. اما در فرهنگ عام به نام سنگ برلیان شهرت یافت.

ابریشم نیز در یک ماده اولیه طبیعی است که توسط کرم ابریشم تولید شده و با آن پارچه ابریشم بافته می‌شود. در گذشته پارچه ساتن را با الیاف ابریشم تولید می‌کردند ولی امروزه آن را با الیافی همچون پلی استر، نایلون، پنبه و ریون تولید می‌کنند. 

انواع پارچه ساتن و کاربرد آن‌ها

پارچه ساتن در طول تاریخ به عنوان یک وسیله لوکس در کاخ‌ها و منازل اشرافیان قرار داشته، این پارچه در دوخت لباس‌های مجلسی، لباس عروس، لباس شب برای خانم‌ها و انواع کراوات برای آقایان به کار می‌رفت.

در حال حاضر به دلیل سهولت تولید این پارچه از آن در تولید روکش کیف و کفش، رویه مبل‌ها، روتختی‌، ملحفه و … استفاده می کنند. پارچه ساتن با توجه به الیافی که در تولید آن به کاربرده شده، انواع مختلفی دارد. در ادامه با انواع مختلف این پارچه و همچنین کاربرد هر یک از آن‌ها آشنا خواهیم شد:

ساتن امریکایی

ساتن امریکایی یک پارچه براق لطیف و آهاردار است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. این نوع از ساتن که محبوبیت زیادی بین مردم پیدا کرده، نسبت به دیگر انواع آن مقاومت بیشتری دارد. این پارچه به خاطر وزن سنگینی که دارد، ایستایی فوق العاده‌ای به لباس می‌دهد.

ساتن کش

کشسانی ویژگی منحصر به این پارچه است که به دلیل وجود الیاف لاکرا خاصیت‌ ضدچروک نیز دارد.

ساتن کرپ

پارچه ساتن کرپ در واقع یک پارچه دو رویه بوده که یک روی آن کرپ بوده و روی دیگر آن پارچه ساتن است. این نوع ساتن در تولید و دوخت لباس‌های عروس، لباس شب و همچنین لباس‌های رسمی کاربرد دارد.

ساتن دوسش یا دوشیزه

در تولید این نوع ساتن از الیاف بسیار ظریف ابریشم با مقدار زیادی از الیاف مصنوعی استفاده می‌شود. این نوع پارچه نسبت به دیگر انواع ساتن سفت‌تر و سنگین‌تر بوده و همچنین درخشش کمتری دارد، به همین دلیل برای دوخت لباس‌های عروس، لباس‌های رسمی و لباس شب مناسب است.

ساتن تافته

ساتن تافته نوع دیگری از انواع پارچه‌های ساتن است که نسبت به دیگر انواع ساتن استحکام و مقاومت بیشتری دارد. علاوه بر این ویژگی‌هایی همچون ریزش کمتر و آهار کمتر این پارچه، آن را برای دوخت انواع شومیز، مانتو و لباس‌های مجلسی مناسب کرده است.

ساتن حریر

سبکی فوق العاده، لطافت کمتر و براقیت کمتر مهم‌ترین ویژگی‌های پارچه ساتن حریر است. این پارچه برای دوخت لباس‌های سبک، روسری و شال کاربرد دارد.

ساتن آستری

این نوع ساتن آهار نسبتا بیشتری نسبت به دیگر انواع پارچه‌های ساتن دارد. همچنین نرم و براق بودن این پارچه، آن را برای استفاده به عنوان آستری زیر پرده‌ها مناسب کرده است. 

9 ویژگی مهم پارچه ساتن

برای این که بتوانید بهترین نوع پارچه ساتن را انتخاب کنید، باید با مهم‌ترین ویژگی‌های آن آشنا شوید. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این پارچه می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • دارای بافتی نرم و لطیف
  • ظاهر زیبا و مجلسی
  • ضدچروک بودن
  • سطح براق و صاف
  • دوام و ماندگاری بالا
  • ایستایی مناسب
  • تراکم مناسب تار و پود آن
  • انعطاف‌پذیری بالا
  •  تنوع زیاد در رنگ و ضخامت

این ویژگی‌ها باعث شده تا طراحان لباس از این محصول به عنوان یک آستری شکیل برای دوخت لباس‌های مجلسی توری و گیپوری استفاده کنند.

نکات مهم در دوخت پارچه ساتن

اگر تصمیم به انتخاب پارچه ساتن برای دوخت لباس یا دوخت سفارشات خود دارید، باید نکات مهمی را در نظر داشته باشید. در ادامه نکات مهم در دوخت پارچه ساتن را بیان خواهیم کرد:

دقت در برش

نقطه اشتراک انواع مختلف پارچه ساتن، لغزندگی سطح آن‌ها است، بنابراین دقت در برش این نوع از پارچه‌ها اهمیت زیادی خواهد داشت. یک خیاط حرفه‌ای برای برش ساتن، آن را به صورت لایه به لایه برش می‌زند. برش همزمان چند لایه پارچه ساتن باعث ایجاد برش‌های غیر مساوی در لباس خواهد شد. علاوه بر این قرار دادن یک تشک مناسب برش یا گذاشتن الگوهای کاغذی زیر پارچه ساتن، باعث جلوگیری از سر خوردن آن در زمان برش می‌شود.

انتخاب قیچی و سوزن مناسب

استفاده از قیچی‌های نامناسب یا کند در برش پارچه‌های ساتن، باعث خراب شدن لبه‌های پارچه و حتی نخ‌کش شدن آن خواهد شد. علاوه بر این کند بودن سوزن موقع دوخت لباس‌های از جنس ساتن، باعث خراب شدن ظاهر پارچه می‌شود. 

دقت در دوخت پارچه ساتن

بهتر است پارچه ساتن را با چرخ خیاطی بدوزید، باید از یک تکه کاغذ زیر آن استفاده کنید. این کار باعث تمیزی دوخت پارچه شما شده و از جمع شدن آن نیز جلوگیری می‌کند. 

دقت در زمان اتو کشی

پارچه‌های ساتن به بخار آب بسیار حساس هستند و احتمال لکه شدن آن‌ها در اثر تماس با بخار اتو وجود دارد. علاوه بر این ممکن است پس از اتوکشی و قرار گرفتن پارچه ساتن در برابر بخار اتو، از میزان براق بودن آن کاسته شود. 

کلام پایانی

در این مقاله از سایت ایران آستری در مورد یکی از پرکاربردترین پارچه‌ها که در دوخت انواع لباس‌های مجلسی، لباس‌های خواب و … مطالعه کردیم. چنانچه قصد خرید این نوع از پارچه را دارید، کافی است با کارشناسان ما در مجموعه عمده فروشی ایران آستری تماس بگیرید تا ضمن دریافت مشاوره رایگان، نسبت به انتخاب و خرید خود اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید