راهنمای خرید

پارچه فلامنت؛ آشنایی کامل با انواع پارچه فلامنت و ویژگی‌های آن

پارچه فلامنت چیست؟

پارچه فلامنت یکی از پرکاربرد ترین پارچه‌های حال‌حاضر بازار است که از درصدهای مختلفی الیاف مصنوعی و طبیعی تهیه می‌شود. این نوع پارچه در تولید انواع پوشاک، روتختی، پشت‌پرده‌ای، البسه بیمارستانی و البته لباس‌های ورزشی کاربرد دارد و با ویژگی‌های خاصی که ارائه می‌دهد، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. خصوصا به‌دلیل اینکه این پارچه نرم، لطیف و ضد حساسیت و ضد قارچ است، می‌توان برای تهیه لباس‌های گوناگونی از آن استفاده کرد که از جمله آن‌ها، پوشاک راحتی مردانه و لباس‌های ورزشی هستند.

پارچه فلامنت چیست؟

به‌طورکلی پارچه‌های مختلف را می‌توان به سه دسته تقسیم‌بندی کرد. دسته اول پارچه‌های تهیه شده از الیاف طبیعی و گیاهی هستند؛ دسته دوم پارچه‌هایی هستند که از الیاف طبیعی اما با منشا حیوانی تهیه می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان پارچه پشمی را نام برد و همچنین دسته سوم پارچه‌هایی هستند که از الیاف مصنوعی تهیه می‌شوند؛ در طبیعت وجود ندارند و درواقع پارچه فلامنت از این نوع پارچه‌ها است. البته در این نوع پارچه‌ها نیز درصدی الیاف طبیعی پنبه ویسکوز به‌کار می‌رود و آن را به پارچه‌ای ترکیبی از انواع الیاف‌ها تبدیل می‌کند. همین موضوع نیز موجب کاربردهای گسترده‌تر پارچه می‌شود و ویژگی‌های خاصی را به آن می‌افزاید.

البته که پارچه‌های پنبه‌ای نیز نرمی و لطافت خوبی دارند؛ اما به‌کار رفتن درصد قابل توجهی الیاف مصنوعی در این پارچه، مقاومت و دوام بالایی را در آن موجب می‌شود. پارچه فیلامنت در برابر شستشو، استفاده زیاد، کشش و سایش مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد و همچنین با خاصیت ضد حساسیت و ضد پرزدهی، گزینه عالی برای تولید انواع لباس و پوشاک به‌شمار می‌آید. این پارچه کاربردی و لطیف در کنار این قابلیت‌های جذاب، صرفه اقتصادی خوبی نیز دارد و همچنین برای محیط زیست نیز بی‌ضرر و مناسب می‌باشد. در ادامه بیشتر با ویژگی‌های پارچه فلامنت آشنا خواهیم شد.

 

ویژگی‌های پارچه فلامنت

روزبه‌روز بر شمار کاربردهای پارچه فلامنت افزوده می‌شود و این کاربردهای گسترده و جذاب به ویژگی‌های خاص پارچه فیلامنت باز می‌گردند. اگر همچنان برای استفاده از این پارچه در تولید انواع پوشاک، روتختی و… تردید دارید، به ویژگی‌های زیر توجه کنید:

  1. پارچه فلامنت نرم و لطیف بوده و برای لباس‌های راحتی مردانه و ورزشی مناسب است.
  2. قابلیت کشسانی و الاستیک بالای این پارچه انعطاف‌پذیری خوبی را برای پوشش شما ایجاد می‌کند.
  3. این پارچه ضد حساسیت، ضد قارچ و ضد عرق است و به‌خوبی از سلامت و بهداشت شما محافظت می‌کند.
  4. این پارچه با قابلیت ضد چروک، نیاز به مراقبت خاصی ندارد و بدون هیچ زحمتی همواره آماده پوشیدن است.
  5. درصد قابل توجهی الیاف‌های طبیعی به‌کاررفته در این پارچه، آن را به بافتی قابل بازیافت و دوستدار محیط‌زیست تبدیل می‌کند.
  6. پارچه فلامنت در برابر کشش و سایش مقاومت بالایی دارد.
  7. پارچه فلامنت مقاومت خوبی برای شستشو دارد و در اثر شستشو، دچار آبرفت و تغییر اندازه، تغییر رنگ و تغییر فرم نمی‌شود.
  8. این پارچه به پارچه‌های دیگر رنگ و پرز پس نمی‌دهد.
  9. پارچه فلامنت در اثر استفاده زیاد، تغییر شکل نمی‌دهد؛ لوله نمی‌شود و در محل زانو و باسن و… گشاد نمی‌گردد.
  • تنوع رنگی این پارچه بسیار بالاست و همچنین قابلیت چاپ باکیفیت بر روی آن وجود دارد‌.
  • این پارچه به‌هیچ عنوان بدن‌نما نیست و پوششی مناسب را برای بخش‌های مختلف بدن ایجاد می‌کند.
  • این پارچه دارای طول عمر بالایی است و تا سال‌های سال به شکل روز اول باقی می‌ماند.
  • در کنار همه این ویژگی‌های بی‌نظیر، خبر خوب این است که این پارچه از لحاظ اقتصادی نیز به‌صرفه است.

 

انواع پارچه فلامنت را بشناسید

پارچه‌های فلامنت را در دو دسته پارچه فلامنت ورزشی و لباسی تقسیم‌بندی کرد. پارچه فلامنت ورزشی الیاف‌های درشت‌تری دارد؛ اما پارچه کاربردی در تهیه انواع لباس و یا اصطلاحا فلامنت لباسی، الیاف ریزتر، براق‌تر و غالبا کشسان‌تری خواهد داشت. همچنین فلامنت لباسی برای تهیه انواع پوشاک راحتی نرم‌تر و لطیف‌تر است. به‌طورکلی انواع پارچه فلامنت عبارتند از:

  • فلامنت ساده
  • فلامنت کجراه‌
  • فلامنت ورزشی
  • فلامنت لاکرا
  • فلامنت ویسکوز
  • فلامنت کشی
  • فلامنت تریکو ورزشی
  • فلامنت سوزنی
  • و…

 

مهمترین کاربردهای پارچه فلامنت

پیش‌تر به مهم‌ترین ویژگی‌های پارچه فلامنت پرداختیم و دانستیم که استفاده از این پارچه تا چه حد کاربردی و مفید خواهد بود. اما به‌راستی کاربردهای پارچه فیلامنت چه هستند؟

دوخت انواع لباس‌های ورزشی؛ پارچه فیلامنت برای تهیه انواع لباس ورزشی برای سنین مختلف کاربرد دارد. چراکه قابلیت شستشوی خوبی دارد، در برابر کشش و سایش مقاومت است و همچنین تهویه هوا و خاصیت ضد عرق خوبی را ارائه می‌دهد. همچنین تنوع رنگی و قابلیت ضد حساسیت از دیگر ویژگی‌های است که این کاربرد را موجب می‌شود.

پوشاک مردانه، زنانه و بچگانه؛ پارچه فلامنت خصوصا از نوع لاکرا، با دوام، لطافت و همچنین مقاومت خوبی که در برابر سایش و پوسیدگی دارد، در تهیه انواع تیشرت، شلوار راحتی و لباس‌های بچگانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. قابلیت چاپ و تنوع رنگی این پارچه از دیگر ویژگی‌هایی هستند که بر کاربرد این لباس در تولید انواع پوشاک می‌افزایند.

پوشاک بیمارستانی، گان، ماسک و…؛ خاصیت ضد حساسیت، بهداشت مناسب و همچنین صرفه اقتصادی پارچه فیلامنت، موجب کاربرد گسترده آن برای تهیه پوشاک بیمارستانی می‌شود.

روتختی، روبالشتی‌، ملحفه؛ به‌دلیل اهمیت بالای بهداشت در استفاده از روبالشتی، روتختی و ملحفه‌ها، در این موارد نیز از پارچه فیلامنت که خاصیت ضد قارچی و ضد حساسیتی دارد استفاده می‌کنند. این پارچه را می‌توانید در روبالشتی‌ها و روتختی‌های موجود در منازل، هتل‌ها، مسافرخانه و دیگر اماکن مشاهده نمایید.

پشت پرده‌ای؛ رنگ‌های سفید و زرد فلامنت با عرض ۳ متر، کاربرد ویژه‌ای را به ‌عنوان پشت‌پرده‌ای دارند. در پشت‌پرده منازل، ادارات، بیمارستان‌ها، سالن‌های کنفرانس، تالارها و حتی مدارس می‌توان از این نوع پارچه استفاده کرد که صرفه اقتصادی دارد و در صرفه‌جویی انرژی کمک شایانی می‌کند.

همچنین به‌کارگیری این پارچه به‌عنوان پشت‌ پرده‌ای، از انتقال هوای سرد و گرم در فصول مختلف سال، از طریق پنجره‌ها جلوگیری می‌کند و فضایی معتدل و مناسب را فراهم می‌آورد.

 

سخن پایانی

در طول این نوشته با ویژگی‌های مهم پارچه فلامنت و کاربردهای گسترده انواع آن آشنا شدیم. انواع پارچه فلامنت ورزشی و لباسی را می‌توان در فصول مختلف سال مورد استفاده قرار داد و با هزینه مقرون به صرفه‌ای که این پارچه دارد، با خیال راحت می‌توان روی آن حساب کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید