دانستنی

پارچه لایی چسب چیست؟

یکی از اصلی‌ترین موادی که در تولید پوشاک استفاده می‌شود، پارچه لایی است. جالب است بدانید که پارچه‌ لایی فقط در تولید پوشاک مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. پارچه‌ لایی در تولید انواع لباس، تولید کیف و کفش، تولیدات چرمی، انواع گلدوزی، پنبه دوزی ، تولید کالای خواب، تجهیزات پزشکی، صنایع خودروسازی و … استفاده می‌شود.
استفاده از لایی در صنایع مختلف باعث شده تا حجم زیادی از این پارچه به صورت روزانه روانه بازار شود. قیمت این نوع پارچه در قیمت محصول نهایی تاثیر بسیاری دارد‌، به همین دلیل است که فعالان صنایع مختلف، همواره به دنبال یک پارچه‌ لایی ارزان و با کیفیت هستند.

مزایای استفاده از لایی در لباس ها

یکی از مهم‌ترین کاربردهای لایی چسب استفاده در صنعت پوشاک است. بسیاری از پارچه‌ها هستند که برای دوخت نیاز به پارچه لایی دارند. خیاطان با استفاده از این نوع پارچه بسیاری از مشکلات دوخت لباس را بر طرف می‌کنند. برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از لایی در لباس ها عبارتند از جلوگیری از کشسانی زیاد، افزایش ضخامت پارچه، افزایش دوام و طول عمر پارچه، زیبایی بیشتر و ایستایی بهتر لباس، جلو گیری از چروک شدن لباس و … .

آشنایی با پارچه لایی چسب و کاربردهای آن

لایی چسب، پارچه نازکی است که برای ضخامت بیشتر و ایستایی بهتر لباس به آن اضافه می‌شود. در برخی موارد برای دوخت بهتر یک لباس باید ضخامت پارچه افزایش پیدا کند، در چنین شرایطی خیاط از نوعی پارچه که یک طرف آن چسب دارد استفاده می‌کند تا ضخامت پارچه را افزایش دهد. این نوع پارچه که باعث خوش دوختی و استایل زیباتر محصول نهایی می‌شود، پارچه لایی چسب نام دارد.

مهم‌ترین کاربردهای پارچه لایی چسب عبارتند از:

جلوگیری از چروک شدن لباس‌ها

برخی از پارچه‌ه خیلی زود چروک می‌شوند؛ برای جلوگیری از چروک شدن محصول تولید شده از آن‌ها، می‌توان از پارچه‌ لایی چسب استفاده کرد. لایی چسب باعث ایستایی بیشتر لباس شده و با استفاده از آن یک لباس ضد چروک تولید می‌شود.

مقاومت بالا

پارچه‌هایی وجود دارند که درشت بافت هستند. این نوع پارچه مقاومت بسیار کمی دارند و بر اثر کشیدگی و حرکت ناگهانی دچار پارگی می‌شوند. برای افزایش مقاومت این پارچه‌ها می‌توانیم از پارچه لایی چسب استفاده کنیم. علاوه بر این برای بالا بردن عمر مفید پارچه‌های گران قیمت و افزایش ضخامت آن‌ها، از پارچه لایی چسب استفاده می‌شود.
تولید لباس‌های مجلسی و ظریف لباس‌های مجلسی معمولا بسیار ظریف است. به دلیل اینکه این نوع لباس‌ها باید کاملا اندازه تن باشند، بسیار تنگ هستند. در چنین شرایطی ممکن است با یک حرکت یا کمی فشار به لباس، درزهای لباس باز شود. خیاطان و تولید کنندگان پوشاک برای جلوگیری از چنین اتفاق‌هایی از پارچه لایی چسب کمک می‌گیرند.

جلوگیری از کش آمدن بیش از حد

برای کاهش حالت کشسانی بیش از حد پارچه‌های کشی، می‌توانید از پارچه لایی چسب استفاده کنید.

انواع پارچه لایی چسب و کاربردهای آن

پارچه لایی چسب انواع مختلفی دارد که بسته به جنس پارچه و کاربرد آن انتخاب می‌شوند. اگر پارچه لایی چسب درست انتخاب نشود، نتیجه نهایی دچار نقص شده و کیفیت و زیبایی محصول نهایی از بین می‌رود. به همین دلیل باید انواع لایی چسب و نکات استفاده آن ها را بشناسیم.
برخی از مهم‌ترین انواع پارچه لایی چسب که بیشترین کاربرد را در میان این نوع پارچه دارند عبارتند از:

لایی حریر:

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع لایی چسب، لایی حریر است. این نوع لایی که یک طرف آن چسب دارد را می‌توانید در دوخت انواع لباس استفاده کنید. اما بیشترین کاربرد این نوع لایی در دوخت انواع مانتو و لباس‌های مجلسی می‌باشد. لایی حریر در سه نوع لایی حریر پیکاردی، پرشین و معمولی در بازار موجود است که تنوع رنگ بالایی نیز دارند.

پارچه لایی لنگان:

این نوع لایی یکی از انواع لایی بدون بافت و غیر شطرنجی است. لایی لنگان از خشکی و ضخامت نسبتا بالایی برخوردا است و در دوخت لباس‌های زمستانی مورد استفادا قرار می‌گیرد. همچنین برای ایستایی بالا و جلوگیری از چروک شدن پارچه می‌توانید از این نوع لایی استفاده کنید‌.

لایی چسب تایوان

لایی تایوان یکی از انواع پارچه لایی چسب بدون بافت و غیر شطرنجی است. این نوع لایی از لایی حریر ضخیم‌تر بوده و برای انواع کار دست مانند گلدوزی، ترمه دوزی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پارچه لایی گریوه

این نوع از پارچه‌ها بافتی شطرنجی داشته و نسبت به دیگر انواع لایی چسب آهار بیشتری دارند. این محصول با توجه به کاربرد زیاد آن در تولید لباس‌های مختلف، در ضخامت‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود. تولید کننده‌ها با توجه به ضخامتی که انواع مختلف لایی چسب گریوه دارد، آن‌ها را با باندهای آبی، قرمز و سبز دور پارچه مشخص می‌کنند.
نکته دیگر در مورد لایی گریوه، چسب آن است که چسب در این محصول به صورت برجسته نبوده و به پارچه آن آغشته شده است.

لایی زنجان

– این نوع لایی چسب مشابه پارچه لایی چسب گریوه است، با این تفاوت که استفاده از آن نیاز به حرارت بیشتری دارد. این محصول مقاومت و استحکام زیادی داشته و در دوخت لباس‌های مجلسی و انواع مانتو به کار برده می‌شود.

لایی چسب کاغذی

لایی چسب کاغذی یکی دیگر از انواع پرکاربرد لایی است. این نوع لایی دقیقا مشابه لایی زنجان بوده، با این تفاوت که ضخامت کمتری نسبت به لایی زنجان دارد. نکته قابل توجه در مورد این محصول آب رفت ندارد، یعنی نیاز نیست که قبل از دوخت شسته شود. لایی چسب کاغذی که با عرض ۹۰ در بازار وجود دارد، در تولید انواع مانتو و لباس‌های مجلسی به کار برده می‌شود.

پارچه لایی مویی

لایی مویی که به لایی سوزنی هم معروف شده یکی دیگر از انواع لایی چسب است. این نوع لایی که از جنس پشم تولید می‌شود، دو نوع چسبی و بدون چسب دارد. این محصول بدون استفاده از چسب به پارچه اصلی دوخته می‌شود. البته نوع چسب دار این پارچه لایی چسب به پارچه چسبانده می‌شود. از این نوع لایی در انواع لباس‌های ضخیم و زمستایی مانند کت و پالتو و … استفاده می‌شود.

لایی چسب فرانسه

این نوع لایی بخاطر این که در ضخامت‌های مختلف در بازار وجود دارد، بسیار پر طرفدار است. لایی فرانسه دو نوع دارد که نوع اول آن با نام لایی کاغذی فرانسه شناخته می‌شود. این نوع از لایی فرانسه بسیار لطیف‌ بوده و کمی نازک‌تر از نوع دیگر آن است. نوع دوم این لایی که ضخامت نسبتا بیشتری دارد، به نام لایی فرانسه آهاردار معروف شده است. همان طور که از اسم این نوع لایی مشخص است، لایی فرانسه آهاردار بافت خشک‌تری نسبت به لایی کاغذی فرانسه دارد. از لایی کاغذی برای تولید لباس‌هایی که نیاز به ایستایی زیادی ندارند، استفاده می‌شود. اما از لایی آهاردار در تولید انواع لباس‌های ضخیم و لباس‌هایی که نیاز به ایستایی بیشتری دارند، استفاده می‌شود.

۳ نکته مهم در انتخاب لایی چسب

جنس

مهم‌ترین نکته‌ای که در خرید لایی چسب باید در نظر داشته باشید جنس آن است. لایی چسب‌ها انواع مختلفی دارند که جنس آن‌ها با هم متفاوتند. انتخاب جنس و نوع پارچه لایی چسب ارتباط مستقیمی با میزان لطافت و نرمی، ضخامت، کشسانی و تراکم بافت پارچه اصلی دارد‌. به طور مثال لایی چسب پارچه‌ای برای پارچه‌های تار و پودی بسیار مناسب است.
همچنین پارچه‌ لایی چسب حلقوی برای پارچه‌هایی که کشسانی بالایی دارند بسیار مناسب خواهد بود.

ضخامت پارچه

نکته دیگری که در انتخاب پارچه لایی چسب باید مورد اسنفاده قرار بگیرد، میزان ضخامت پارچه است. جالب است بدانید که ضخامت پارچه لایی چسب باید از ضخامت پارچه اصلی کمتر باشد. در مواردی که خیاط تشخیص دهد، می‌توان از پارچه لایی چسبی استفاده کرد که میزان ضخامت آن با پارچه اصلی برابر باشد.

نوع دوخت

نکته دیگری که باید در انتخاب پارچه لایی چسب به آن توجه‌ ویژه‌ای داشته باشید، نوع دوخت لباس است. پارچه‌ لایی چسبی که انتخاب می‌کنید باید با نوع دوخت همچنین ایستایی پارچه و محلی که لباس پوشیده می‌شود، هماهنگی کاملی داشته باشد. در غیر این صورت محصول نهایی که تولید می‌شود مورد استقبال قرار نخواهد گرفت.

کلام پایانی

در این مقاله از سایت ایران آستری با انواع مختلف پارچه لایی چسب آشنا شده و کاربردهای هر یک را بررسی کردیم. مواردی همچون جنس پارچه، ضخامت آن و همچنین نوع دوخت آن از مهم‌ترین نکاتی است که برای انتخاب این محصول باید به آن توجه کنید. برای خرید جزئی و عمده انواع پارچه لایی چسب و همچنین دریافت لیست قیمت آن، می‌توانید با کارشناسان مجموعه ایران آستری تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید