دانستنی, راهنمای خرید

پارچه‌های مخصوص پاییز و زمستان کدامند؟

پارچه‌های مخصوص پاییز و زمستان کدامند؟

با شروع فصل پاییز، علاوه ‌بر تحولی عظیم که در طبیعت به وقوع می‌پیوندد، کمد لباس افراد نیز دچار دگرگونی عجیبی می‌شود! لباس‌های نخی و خنک تابستان، باید جای خود را به لباس‌های ضخیم پشمی و چرمی و فوتر و… بدهند. اصلا یکی از مسائلی که انتخاب لباس مناسب در فصول سرد سال را سخت می‌کند، همین تنوع پارچه‌ها است.
امروزه پارچه‌های ضخیم متنوعی در بازار یافت می‌شوند که هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند و با بافتی گرم و نرم، استایلی شیک را به شما هدیه می‌دهند. در این نوشته از ایران آستری قصد داریم بهترین پارچه‌هایی را معرفی کنیم که می‌توانند برای لباس‌های پاییزی و زمستانی مفید و کارآمد واقع شوند.

پارچه‌های مخصوص پاییز و زمستان ۱۴۰۲

پارچه کشمیری

پارچه کشمیری جزو پرطرفدارترین آیتم‌ها برای انتخاب پارچه مخصوص پاییز و زمستان است که با کیفیت‌های مختلف و قیمت‌های متنوعی در بازار یافت می‌شود. این پارچه از الیاف کاملا طبیعی تهیه می‌شود. به‌همین‌خاطر ظریف و منعطف بوده و عایق بسیار عالی برای حفظ گرمای بدن به‌ حساب می‌آید.
انواع راه ‌راه، چهارخانه و..‌ این پارچه در بازار موجود است و در دوخت انواع مانتو و پالتو مورد استفاده قرار می‌گیرد.
شایان ذکر است که این پارچه در دوخت پالتو برای حفظ بهتر گرما معمولا همراه با پارچه فوتر به‌کار می‌رود.
(نکته: اما تذکر مهم! در نگهداری پارچه کشمیری نباید آن را از جالباسی آویزان کنید؛ چرا که در طی زمان باعث کشیدگی آن می‌شود. بلکه روش مناسب نگهداری این پارچه، تا کردن آن و استفاده از کاور لباس است.)

پارچه فوتر

پارچه فوتر یکی از گرم و نرم‌ترین و در عین‌ حال شیک‌ترین پارچه‌هایی است که می‌توانید برای پاییز و زمستان امسال تهیه کنید. این پارچه پرزهایی دارد که نه خیلی بلند و نه خیلی کوتاه هستند و با حفظ گرمای مناسب، هم برای پاییز و هم زمستان مناسب خواهند بود. پارچه فوتر به‌ همراه آستر در دوخت مانتوهای مجلسی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از بهترین ویژگی‌هایی که دارد، همین است که چروک نمی‌شود و اتو نمی‌خواهد!
همچنین پارچه فوتر از پارچه‌های پشمی و گرم اقتصادی و به‌ صرفه محسوب می‌شود.
نکته: ( اما تذکر مهمی که راجع‌به پارچه فوتر داریم این است که پارچه فوتر را در کمد آویزان کنید و یا بدون تا و به‌ صورت پهن آن را در کمد قرار دهید تا چروک نشود. از طرفی برای شستشوی این پارچه بهتر است کار را به یک خشکشویی حرفه‌ای بسپارید و یا اینکه با احتیاط و آرامش و با استفاده از آب سرد، اقدام به شستشوی دستی پارچه کنید.)

پارچه چرم

پارچه‌های چرم که به‌طور طبیعی از پوست حیوانات و به‌ ویژه پوست گاو تهیه می‌شوند، از پارچه‌های فوق‌العاده شیک و بادوام برای پوشاک پاییزی و زمستانی هستند. اما این پارچه‌ها معمولا از هزینه بیشتری نیز برخوردار هستند و ممکن است از این جهت جزو انتخاب‌های همه نباشند.
پارچه چرم خصوصا در رنگ مشکی با پارچه‌های کشمیری نیز ترکیب می‌شود و انواع مانتوی ضخیم، پالتو و حتی شلوارهای جذاب زمستانی را پدید می‌آورد. توجه کنید که لباس‌های چرمی نباید تا شوند، چرا که در صورت تا شدن در همان ناحیه تاخوردگی، امکان آسیب دیدگی وجود دارد و همچنین نباید آن‌ها را در کاور نایلونی قرار دهید زیرا برای نگهداری پارچه چرم از کاورهای پارچه‌ای استفاده می شود.
از طرفی برای تمیز کردن گردوغبار از سطح چرم، استفاده از یک پارچه بدون پرز و خشک کفایت می‌کند و رطوبت برای این پارچه‌ها آسیب‌رسان خواهد بود‌.

پارچه شانل

این پارچه یکی از گزینه‌های بسیار هوشمندانه و عالی برای استایل‌های شیک زمستانی محسوب می‌شود. چرا که ضد آب است و با دوام بالای خود در باد و باران نیز کاربرد دارد؛ این در حالی است که این پارچه بسیار ظریف و سبک است و با بافت لطیف خود در هر دو طرف، احساس خوبی را به شما القا می‌کند.
پارچه شانل را در دوخت انواع کت و شلوار، پالتو، بارانی و لباس‌های شیک زمستانی به‌کار می‌برند از این ‌رو جنس پارچه شانل از پرطرفدار ترین پارچه‌های مخصوص پاییز و زمستان به‌شمار می‌رود. اگر در مورد تفاوت این پارچه با پارچه مخمل بخواهید بدانید، همین بس که؛ این پارچه برخلاف مخمل، در هر دو طرف خود پرز و کرک دارد و همین مورد سبب لطافت و گرمای بهتر آن می‌شود.

پارچه کبریتی

پارچه کبریتی پارچه‌ای راه‌راه و برجسته است که در انواع رنگ‌های شاد و پرطرفدار تهیه و تولید می‌شود. این پارچه از پارچه‌های ضخیم و زمستانی است که نه‌تنها در دوخت انواع مانتو و پالتو (در ترکیب با پارچه تدی و…)به کار می‌رود، بلکه در دوخت شلوار و کت تک نیز کاربرد دارد. پارچه کبریتی با بافت ریزتر را بیشتر برای البسه رسمی مورد استفاده قرار می‌دهند و پارچه کبریتی با بافت درشت، در لباس‌های غیررسمی زیبا و جذاب‌تر است.
یادآوری مهم! برای شستشوی پارچه مخمل کبریتی باید هر رنگ پارچه را به‌ صورت جداگانه بشویید تا دچار تغییر رنگ نشود. همچنین شستشوی این پارچه به‌همراه پارچه‌های پرز داری مثل حوله به ‌هیچ عنوان توصیه نمی‌شود؛ چرا که پرزها به ‌راحتی جذب مخمل کبریتی می‌شوند و جدا کردن آنها نیز کار چندان ساده‌‌ای نیست. برای اتو کردن این پارچه نیز بهتر است حرارت در درجه متوسط و از طرف پشت پارچه اتو کنید.

پارچه تدی

پارچه تدی از ضخامت بسیار بالایی برخوردار است اما درعین‌حال از لطیف‌تری و پرطرفدارترین پارچه‌های زمستانی محسوب می‌شود. این پارچه از جمله پارچه‌های پشمی است که از نفوذ کوچکترین سرمایی به بدن جلوگیری می‌کند.
پارچه تدی را به‌دلیل راحتی، لطافت و نفوذناپذیری‌ خوبی که در برابر سرما دارد، نه‌ تنها در پالتو و جلیقه بزرگسالان استفاده می‌کنند؛ بلکه آن را برای شلوارهای خزی و فانتزی نوجوانان و جوانان نیز به‌کار می‌برند. برای حفظ کیفیت پارچه تدی بهتر است آن را با دست بشویید و یا اگر در ماشین لباسشویی می‌اندازید، با دور گردش پایین و در آب سرد بشویید…

پارچه موهر Mohair‌

آخرین پارچه زمستانی که در این نوشته می‌خواهیم به آن بپردازیم، پارچه موهر، یکی از شیک‌ترین و البته گرانترین پارچه‌های بازار است. این پارچه نرم و ابریشمی از موی بز آنگورا تهیه می‌شود.
موهر از مقاومت بسیار بالایی در برابر آسیب و چروک برخوردار است. همچنین خاصیت کشسانی، درخشندگی و لوکس بودن آن در میان پارچه‌های زمستانی دیگر جالب توجه است.
برای حفظ سلامت این پارچه بهتر است شستشوی آن را به خشکشویی خوش سابقه بسپارید. اما اگر در منزل این کار را انجام می‌دهید باید بدانید که برای شستشوی آن بهتر است از آب ولرم و سرد استفاده کنید.

سخن پایانی

فوتر، موهر، تدی، چرم و کشمیری از جمله پارچه‌های بی‌نظیر زمستانی هستند که در طول این نوشته با ویژگی‌های عمومی، کاربرد و طرز مراقبت صحیح از آن‌ها آشنا شدیم. برای خرید پارچه‌ها با قیمت مناسب و تنوع بی‌حد و مرز تنها کافیست به صفحه محصولات فروشگاه آنلاین ایران آستری مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید