دانستنی, راهنمای خرید

پارچه پلی استر چیست و چه کاربردی دارد؟

پارچه پلی استر چیست و چه کاربردی دارد؟

پارچه پلی استر یک نوع بافت مصنوعی است، از جنس الیاف پلی استر؛ البته پلی استر به عنوان یک پلیمر، از مواد اولیه مشتق شده از نفت خام تولید می‌شود. این نوع پارچه به ویژگی‌هایی‌ مانند مقاومت بسیار بالا در برابر کشش، سایش و آب رفتگی، همچنین مقاومت در برابر لکه‌های چربی معروف است. این خصوصیات در پارچه پلی استر سبب شده تا در تولید پوشاک و وسایل ورزشی کاربرد ویژه‌ای داشته باشد. علاوه بر این مزایا، قابلیت بازیافت آسان و مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش نیز این نوع پارچه را در برخی مصارف نظیر بسته‌بندی نیز پر کاربرد می‌کند.

ویژگی های پارچه پلی استر

برای شناخت بهتر پارچه پلی استر پیشنهاد می‌کنیم مهمترین ویژگی‌های پلی استر در صنعت پارچه را مطالعه کنید که به صورت خلاصه به شرح زیر است:

  • مقاومت به آب: پلی استر به طور طبیعی مقاوم به آب و رطوبت است. این ویژگی سبب شده تا پارچه‌های پلی استر برای لباس شنا گران، اور کت بارانی و پوشاک ورزشی مناسب باشند.
  • مقاومت نسبت به فرسودگی و سایش: پلی استر معمولاً مقاوم به سایش و فرسودگی است زیرا به طور طبیعی به مدت طولانی ظاهر اولیه‌اش را حفظ می‌کند.
  • مقاومت به چین و چروک: در ظاهر پارچه پلی استر به طور معمول، چین و چروک ایجاد نمی‌شود. به همین دلیل لباس بسیار مناسبی برای رفت و آمد روزمره است چون در طول روز چروک نمی‌شود و در ظاهر افراد تاثیر منفی نمی‌گذارد.
  • تنوع در طراحی و رنگ: رنگ پذیری پلی استر سبب تنوع خوبی در طرح‌ها و رنگ‌های این پارچه وجود داشته باشد و برای سنین مختلف و کاربردهای متفاوت در دسترس قرار گیرد.

مهم ترین ویژگی پارچه پلی استر

به نظر می‌رسد مهم ترین ویژگی پارچه پلی استر ضد آب و ضد چروک بودن آن است چرا که این ویژگی سبب شده همچنین، پلی استر به عنوان ماده اصلی برخی از پارچه‌های تکنیکی مانند پارچه‌های ضد آب و مقاوم در برابر آتش نیز به کار می‌رود.

کاربرد مهم پارچه پلی استر

  • تولید لباس‌ها: مهم ترین کاربرد این پارچه تولید لباس‌های مختلف است؛ از لباس‌های روزمره گرفته تا لباس‌های ورزشی و مجلسی، همگی با استفاده از پارچه پلی استر تولید می‌شوند. این پارچه معمولاً مقاوم به چروک، با دوام و ارزان‌تر از بعضی پارچه‌های دیگر است.
  • تولید تجهیزات ورزشی: لباس‌ها و تجهیزات ورزشی مانند تی‌شرت‌ها و شورت‌ها از پارچه پلی‌استر تولید می‌شوند. این پارچه به عرق و رطوبت مقاوم است و در ورزش‌های فیزیکی مفید است. چرا تاکید بر لباس های ورزشی است زیرا ورزشکاران تعرق بالایی دارند و این پارچه‌ی ضد تعریق بهترین انتخاب جهت تولید پوشاک ورزشی است.

 

  • تولید روکش مبلمان: پارچه پلی‌استر جهت تولید رویه یا روکش مبلمان بسیار انتخاب مناسبی است در وهله اول مقاومت به رطوبت و لکه دارد که این ویژگی به خودی خود انتخاب را تثبیت می‌کند، اما این پارچه دوام و مقاومت بسیار بالایی نیز دارد و از آنجایی که پارچه رو مبلی اغلب با انواع پارچه اصطکاک دارد (به دلیل نشستن و استفاده روزمره) جنس مناسبی محسوب می‌شود.
  • لوازم خانگی و پارچه‌های خانگی: کاربرد خانگی متنوعی که پارچه پلی‌استر دارد بی انتهاست برای مثال تولید انواع پتوها، پرده‌ها، و رومیزی‌هایی با رنگ و نقش متنوع سبب شده کاربرد این پارچه برای همه ملموس باشد.
  • تولید کیف و کفش: به دلیل مقاومت این پارچه نسبت به خوردگی و ساییدگی برای تولید کیف و کفش‌های ورزشی نیز به کار می‌رود. تولید کنندگان کیف و کفش ورزشی می‌توانند این پارچه را با بهترین کیفیت و قیمت عمده از سایت ایران آستری به صورت آنلاین سفارش دهند.
  • پارچه‌های پلی‌استر،‌ برای تولید پوشش‌های داخلی خودروها (مانند کف ‌پوش، پنجره ‌پوش، و پوشش‌های صندلی) در صنعت خودرو سازی استفاده می‌شوند.
  • پوشاک پاییزه: پارچه پلی‌استر برای تولید کت‌ها، مانتوها، بارانی‌های پاییزه و همچنین چتر به کار می‌رود.

تولید لباس کار یا لباس صنعتی نیز از دیگر کاربرد های این پارچه محسوب می‌شود.

معایب پارچه پلی استر

عدم تنفس ‌پذیری: پارچه پلی ‌استر معمولاً تنفس ‌پذیری کمتری نسبت به پارچه‌های طبیعی نظیر نخ پنبه یا ابریشمی دارد. به این معنا که گردش هوا در این پارچه‌ها بسیار کم است.

الکتریسیته ساکن: پارچه پلی‌استر معمولاً به الکتریسیته ساکن حساس است و ممکن است در جذب الکتریسیته ساکن بیشتر از پارچه‌های دیگر فعال باشد. ای موضوع برای افرادی که حساس به چسبیدن مو و پرز هستند آزار دهنده است.

حساسیت به حرارت: پلی‌استر به حرارت حساس است و در دمای بیش از 60 درجه آسیب می‌بیند، در واقع در اثر حرارت زیاد ظاهر نسبتا نامطلوبی پیدا می‌کند و دیگر قابل استفاده نیست.

هشدار: (پلی استر کاملا اشتعال پذیر است و در برخورد با آتش به سرعت می‌سوزد.)

صدمه به محیط زیست: از آنجایی که پلی استر پلاستیک محسوب می‌شود و غیر قابل تجزیه است سبب تخریب تدریجی طبیعت می‌شود. (دوستداران محیط زیست اغلب پلی استر را انتخاب نمی‌کنند.)

خوب است بدانید این پارچه در معرض نور UV خورشید کم رنگ می‌شود و کیفیت رنگ خود را از دست می‌دهد.

نحوه شستشوی پارچه پلی استر

هر پارچه‌ای را باید با توجه به ویژگی های ذاتی آن پارچه شستشو داد که عمر مفید و ظاهر پارچه تحت تاثیر قرار نگیرد.

اولین کاری که در جهت شستشوی هر نوعه لباسی باید انجام دهید بررسی برچسب شست‌وشوی آن است؛ زیرا اطلاعاتی در مورد دما، روش‌های شست ‌و شو و دیگر دستورالعمل‌های مرتبط با لباس (پارچه) روی این برچسب وجود دارد.

شستشو به صورت دستی یا با ماشین لباسشویی: برای حفظ طول عمر این پوشاک، شستشوی دستی به عنوان گزینه اصولی‌تر محسوب می‌شود. اما اگر قصد دارید از ماشین استفاده کنید بهتر است دور گردش پایین لباسشویی را انتخاب کنید.

استفاده از آب سرد یا ملایم: آب سرد یا ملایم (به دمای 30-40 درجه سانتیگراد) برای شستشوی لباس‌های پلی‌استر بسیار مناسب است. آب گرم سبب آسیب به رنگ و ترکیبات این لباس می‌شود.

استفاده از مایع شوینده مناسب: از مایعات شوینده ملاحظه کنید که برای لباس‌های پلی‌استر مناسب باشند. از مایعات خیلی قوی و شوینده‌های حاوی کلر خودداری کنید تا از آسیب به بافت پارچه جلوگیری کنید.

بهتر است هنگام شستشو پلی استر رنگی با پارچه‌های سفید ترکیب نشوند.

لباس‌های پلی‌استر را به دور از نور مستقیم آفتاب خشک کنید تا از امکان تغییر رنگ جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید